Consent mode v2 – co musisz wiedzieć?

Temat numeru

Pod koniec roku 2023 firma Google ogłosiła wprowadzenie nowej wersji Trybu uzyskiwania zgody – Consent mode v2. Jest to jedna z ważniejszych informacji dla właścicieli stron internetowych w tym roku, a ci, którzy zignorują tę informację, w marcu 2024 r. (tak, to już zaraz) mogą ponieść dotkliwe konsekwencje.

Zmiany są wynikiem zacieśniania przez Google egzekwowania wymogu uzyskiwania zgody użytkownika na personalizację reklam.
Na początek warto usystematyzować terminologię i omówić dwa pojęcia: Consent management i Consent mode – terminy często mylone i używane zamiennie. Zupełnie niesłusznie, gdyż oznaczają coś zupełnie innego. 

POLECAMY

Consent management, czyli zarządzanie zgodami

Consent management, czyli zarządzanie zgodami, to proces pozyskiwania, przechowywania i zarządzania zgodą użytkowników na gromadzenie i przetwarzanie ich danych. Jego celem jest takie przetwarzanie danych użytkowników, by respektować indywidualne zgody i odmowy oraz uwzględniać uzasadnione sprzeciwy. 
Zarządzanie zgodami na stronach internetowych zazwyczaj odbywa się za pośrednictwem platformy zarządzania zgodami (Consent Management Platform, CPM). Jest to oprogramowanie, którego zadaniem jest m.in. wygenerowanie okna zapytania o zgodę, a następnie – na podstawie uzyskanej w ten sposób odpowiedzi użytkownika – umożliwienie odpowiedniego uruchamiania lub blokowania skryptów śledzących, takich jak Tag Google czy piksel Meta. 
„Consent management to inaczej zarządzanie zgodami użytkownika”.

Consent mode, czyli tryb uzyskiwania zgody

Consent mode to specjalny tryb uruchamiania kodów śledzących Google. W ramach Consent mode strona internetowa przekazuje aktualny status zgody użytkownika jako jeden z parametrów kodu. Dzięki temu system Google wie, w jakim zakresie może przetwarzać dane.
„Consent mode to szczególny tryb uruchamiania kodu śledzącego – w ramach zarządzania zgodami”.
Przykładowo, jeśli użytkownik nie wyrazi zgody na śledzenie dla celów reklamowych, Google Analytics będzie funkcjonować w sposób ograniczający użycie danych powiązanych z użytkownikiem lub urządzeniem wyłącznie do celów analitycznych. Consent mode umożliwia zbieranie ograniczonych danych nawet wtedy, gdy użytkownik w ogóle nie wyraził zgody na śledzenie. Dzięki temu właściciele stron mogą nadal gromadzić pewne informacje, jednocześnie respektując wyrażoną przez użytkownika odmowę. 
Termin Consent mode został upowszechni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy