Z atrybucją mamy do czynienia w każdym raporcie, w którym wymiar związany jest ze źródłem ruchu. Atrybucja polega na przypisywaniu wartości interakcjom znajdującym się na ścieżce konwersji z zastosowaniem określonych reguł. W GA4 te reguły zostały zmienione, choć wiele z nich przypomina te znane z poprzedniej wersji Analytics.
POLECAMY
Trzy płaszczyzny atrybucji
W Universal Analytics (UA) stosowany był jeden model atrybucji – model ostatniego kliknięcia niebezpośredniego. Wizyta bezpośrednia nie jest kliknięciem, dlatego zamiennie model ten nazywa się po prostu modelem ostatniego kliknięcia. Inne modele atrybucji były dostępne w UA wyłącznie w raportach ścieżek wielokanałowych, np. w porównaniach modeli atrybucji. W GA4 mamy szerszą dostępność różnych modeli atrybucji, ale zależy to od zakresu, w jakim przygotowujemy raport – czy jest to zakres źródła sesji, zdarzenia (w szczególności konwersji) czy pierwszej wizyty użytkownika.
Atrybucja w GA4 może być rozpatrywana na trzech odrębnych płaszczyznach: źródła sesji, pierwszej wizyty i zdarzenia |
W Universal Analytics wymiary źródła miały wyłącznie zakres sesji.
Uwaga! W artykule tym termin „źródło” używany będzie w szerszym rozumieniu jako każdy wymiar wskazujący pochodzenie wizyty, np. zgrupowanie kanałów, źródło (source), medium, treść reklamy, kampania, grupa reklam, słowo kluczowe, wyszukiwane hasło itp.
Źródło sesji
Atrybucja na poziomie sesji – co nie powinno być zaskoczeniem – określa źródło danej sesji. Wykorzystywana jest m.in. w raportach pozyskania ruchu w sekcji Raporty. Działa ona podobnie jak w Universal Analytics, czyli zawsze w modelu ostatniego kliknięcia niebezpośredniego. Źródło sesji wskaz...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!