1. Dobierz odpowiedni model logistyczny do swoich potrzeb
Najprościej mówiąc, model logistyczny sklepu internetowego to sposób, w jaki zarządzasz produktami, które posiadasz w sprzedaży – jak je przechowujesz, kompletujesz, pakujesz, wysyłasz czy obsługujesz zwroty. Trzy najpopularniejsze modele logistyczne w polskim e-commerce to:
POLECAMY
- Własny magazyn – towar oferowany na stronie jest przechowywany w lokalnym, przynależącym do e-sklepu magazynie, czy też miejscu na ten magazyn przysposobionym i to właśnie z niego realizowane są wszystkie zamówienia.
- Dropshipping – sklep odbiera i przetwarza zamówienia od klientów, lecz towar wysyłany jest bezpośrednio od producenta lub dostawcy produktu.
- Fulfillment – cały proces magazynowo-logistyczny przekazany jest firmie zewnętrznej, ale to sklep jest właścicielem towaru, tylko jego przechowywanie, wysyłka oraz pakowanie leżą po stronie firmy fulfillmentowej.
Istnieje również model łączony, który pozwala na korzystanie z kilku rozwiązań jednocześnie, czyli np. możesz część produktów oferować w modelu dropshipping, a inne mieć na magazynie. Możesz także samodzielnie obsługiwać mniejsze zamówienia, a obsługę towarów wielkogabarytowych zlecić na zewnątrz. Analizując wybór konkretnego modelu działania, należy wziąć pod uwagę nie tylko posiadane nakłady finansowe, ale również wady i zalety każdego scenariusza, a także płynące z nich zyski oraz korzyści. Pomoże ci w tym poniższa tabelka.
Polskie sklepy internetowe najczęściej posiadają swój własny magazyn i samodzielnie odpowiadają za procesy logistyczne. Co ciekawe, z badań przeprowadzonych na sprzedawcach korzystających z naszych usług...
- 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- ... i wiele więcej!