Trendy w marketingu i e-commerce – jak wykorzystać moc sztucznej inteligencji, digital marketingu i automatyzacji w działaniach online?

E-commerce

Można śmiało powiedzieć, że sztuczna inteligencja zawładnęła światem, szczególnie tym online, gdzie różne jej odłamy, takie jak ChatGPT, MindJourney, DALL-E czy popularne ostatnio GPT’s, dominują w marketingowej codzienności, a także świetnie sprawdzają się w rozwoju platform e-commerce. W połączeniu z automatyzacją to prawdziwy game changer, wystarczy tylko umiejętnie korzystać z dostępnych narzędzi i dostosowywać procesy i bieżące potrzeby do możliwości, które oferuje nam rynek. Na co zwracać szczególną uwagę? Jakie narzędzia mogą być niezwykle przydatne i w jaki sposób znane brandy wykorzystują moc duetu AI i automatyzacji?

Wprowadzenie do trendów AI w e-commerce

Według danych z raportu „Artificial Intelligence in E-commerce Market Size” wartość globalnej sztucznej inteligencji na rynku e-commerce osiągnęła ok. 5,81 mld dolarów w 2022 r. i przewiduje się, że do 2032 r. osiągnie ok. 22,60 mld dolarów, co oznacza CAGR – czyli skumulowany roczny wskaźnik wzrostu – na poziomie 14,60% w okresie prognozy 2023–2032. Wykorzystanie sztucznej inteligencji to nie tylko korzystanie z ChataGPT czy generowanie grafik przez Midjourney. Technologia AI to również doskonałe narzędzie do optymalizacji procesów, wsparcie w analizowaniu ogromnej ilości danych czy też w przewidywaniu trendów zakupowych na podstawie zachowań konsumentów. Z raportu Ceneo „Trendy na rynku e-commerce w Polsce” dowiadujemy się, że prawie 50% sprzedawców online wykorzystuje AI do tworzenia opisów ofert, 17% do tworzenia treści do komunikacji z klientami, a ponad 9% do wdrożenia chatbotów.
Co ciekawe, według badania Ubisend z 2019 r. aż co piąty klient jest gotowy na zakup produktu bądź usługi przy wsparciu chatbota, a 40% kupujących wspomaga się nim, szukając rabatów czy wyjątkowych okazji zakupowych. Trendy te doskonale zna i wykorzystuje m.in. marka Lancerto, która oferuje swoim klientom możliwość skorzystania ze wsparcia wirtualnego stylisty. Ten krok to przeniesienie doradztwa znanego z salonów stacjonarnych do strefy online. Asystent podpowie m.in., jaki krawat najlepiej dobrać do danej marynarki. Co ważne, chatbot zapewnia wsparcie 24 godziny na dobę, co jest przedłużeniem działania standardowego Contact Center w godzinach 8–16.
W zakresie wirtualnych doświadczeń zakupowych na chatbotach jednak się nie kończy, ponieważ kolejnym rozwijającym się trendem, widocznym na rynku e-commerce jest rozszerzona rzeczywistość – AR oraz wirtualna rzeczywistość VR. Wykorzystuje je m.in. IKEA, która łączy je z działaniem algorytmów opartych na AI – m.in. w aplikacji IKEA Kreativ. Rozwiązanie to pozwala na generowanie obrazu wnętrza oraz jego technologii 3D wraz z bieżącą modyfikacją parametrów, aby pokazać klientowi efekt jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości. Dzięki temu można przymierzyć mebel z oferty IKEA w swoim wnętrzu i zobaczyć, czy będzie on pasował, co na pewno pozytywnie wpływa na ewentualne niezadowolenie z zakupu po dostawie czy opcje przetestowania różnych produktów „u siebie”.
Sztuczna inteligencja świetnie radzi sobie także jako wsparcie i udoskonalenie funkcji wyszukiwania produktów w e-sklepach. Działające w tle algorytmy analizują zachowania konsumen...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy