Szlak w reklamę trafia

Szlak z drogowskazami

Mimo pandemii, w reklamie działo się zaskakująco wiele. Marki zabrały głos w sprawie George’a Floyda i dyskryminacji Afroamerykanów. Na fali działań przeciwko hejtowi wiele brandów zapowiedziało bojkot Facebooka i zrezygnowało z reklam w tym kanale. TikTok ponosi zaś konsekwencje swego pochodzenia, traktowany jako narzędzie propagandy Chin. Czerwiec tradycyjnie pełen był przekazów wspierających LGBT, choć w Polsce akurat kampania prezydencka Andrzeja Dudy, wzmacniana przez media pod kontrolą PiS-u, wyznaczyła przeciwny trend. Stajemy w obliczu sporych zmian w dyskursie marketingowym, tworzenia nowej samoświadomości brandów oraz ich głębszego wejścia w politykę.

Media Markt do niedawna miał w reklamie kultowych bohaterów komiksów: Tytusa, Romka i A’Tomka. To jednak było za mało. Przyszedł czas na prawdziwego bohatera masowej wyobraźni. Sieć sklepów postawiła na Zenka Martyniuka, gwiazdę disco polo. Marka z niegdysiejszej pedagogiki wstydu „Nie dla idiotów” przeszła – zgodnie z duchem czasu – na pozycje godnościowe i nobilitujące swoich konsumentów. Tylko małpy żal, ale nostalgia w reklamie długoterminowo się nie sprawdza. Disco polo ten etap ma za sobą i przeżywa drugą (albo trzecią) młodość. 

POLECAMY

Ocena 5/5

Źródło: Media Markt Polska


W Polsce znów pojawił się Isaiah Mustafa, znany z kultowej serii reklam Old Spice. Tym razem zagrał go Paweł Svinarski, youtuber prowadzący kanał Dla Pieniędzy. Kampania sprzed dekady i tak dotarła do Polski z kilkuletnim opóźnieniem. Wtedy również skorzystano z pomocy ówczesnych influencerów. Obecnie wszystko opiera się na youtuberach i tiktokerach. Kampanię produkuje grupa Abstra, weterani internetowego wideo, może stąd to mocno już wtórne nawiązanie. Niemal wierne odtwarzanie przebrzmiałej kampanii ma w sobie tyleż nostalgii, co masochizmu.  

Ocena 2/5
 

Źródło: Old Spice


Bodyform (Libresse) w spocie „Wombstories” opowiada o różnych sposobach doświadczania ciała przez kobiety. Pokazuje miesiączkę, ciążę, poród, menopauzę, a nawet poronienie. Zantropomorfizowane macice budują w reklamie przekaz, że mogą być źródłem zarówno cierpienia, jak i radości. Marka krążków antykoncepcyjnych Annavera nakłania z kolei kobiety do porzucenia eufemizmów – symboli skrępowania, nieprzyzwoitości i wstydu. Należy mówić wprost: wagina. Z podobnych powodów nowozelandzka sieć sklepów Countdown zmienia oznaczenia kategorii z „artykułów higienicznych” na „do okresu” i „do narządów płciowych”. Widać tu zapowiedź poważnych zmian w dyskursie reklamowym dotyczącym kobiet.  

Ocena 5/5

Źródło: Bodyform


Viagra przełamuje dotychczasowy sposób mówienia o problemach z erekcją w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy