Stary i nowy porządek reklamy online

Temat numeru

Blisko 10 lat temu, kiedy to model programmatic funkcjonował jeszcze pod nazwą RTB, cierpiał on na przypadłości wieku młodzieńczego, które narastały przez niespełnione obietnice oraz błędy. Choć wiele z nich jako branża już wyeliminowaliśmy, to niestety nowe wyzwania wystawiają omawiane rozwiązania na kolejne próby i przywołują stare wątpliwości. Wystarczy wspomnieć o wdrożeniach związanych z RODO oraz zbliżającym się wyłączeniu obsługi cookies 3rd party w przeglądarce Chrome.

Zastanówmy się jednak, co buduje realną wartość biznesową w obszarze, który odpowiada za około 70% wydatków na reklamę display, by w ten sposób lepiej zrozumieć nadchodzące zmiany.
Historycznie kampanie programmatic były challengerem dla tradycyjnych mediaplanów. Obok dobrze znanych portali i sieci reklamowych pojawiał się nowy placement. Musieliśmy go opisać tym samym językiem – targetowanie, capping oraz „wydawca”. To składało się na wrażenie odkrywania „nowego internetu”, który czekał w ukryciu, aż ktoś wyświetli przy nim reklamy. Nic bardziej mylnego, bo jedynym nowym elementem, który wniósł programmatic, były technologie agregujące, czyli DSP, SSP i DMP.
 

POLECAMY

14 stycznia 2020 r. firma Google ogłosiła wyłączenie obsługi 3rd party cookies w przeglądarce Chrome w ciągu 2 lat. Mechanizmy ograniczające wprowadzili wcześniej Apple w Safari oraz Firefox. Firmy te posiadają ponad 86% udziału w rynku przeglądarek w Polsce, przy czym Chrome ma aż 73% (za gs.statcounter.com).
Cookies odpowiadają za szereg mechanizmów w emisji i monitorowaniu reklam online, m.in. za targetowanie audience, capping, pomiar zasięgu UU oraz tracking konwersji w adserwerach. 

 

Rys. 1. Zenith: Programmatic Marketing Forecast 2019, Udział programmatic w globalnych wydatkach na rekla...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy