Reklama na Facebooku i Instagramie AD 2022 – czego unikać, a o czym pamiętać, by dowozić dobre wyniki

Temat numeru

W ekosystemie reklamowym Facebooka, podobnie jak w innych narzędziach reklamowych, co jakiś czas pojawiają się większe lub mniejsze zmiany. Niektóre natury „kosmetycznej”, niewpływające w większym stopniu na prowadzone kampanie, a niektóre istotne, wymagające zrobienia koniecznych rewizji i wprowadzenia zmian we wcześniej wykorzystywanych taktykach czy metodach targetowania.

Wiele natomiast dobrych praktyk reklamowych jest „odporna” na zmiany narzędziowe – innymi słowy, nie dezaktualizują się tak szybko. W tym artykule chciałbym podzielić się moimi obserwacjami, przemyśleniami i dobrymi praktykami w zakresie prowadzenia kampanii reklamowych w ekosystemie Facebooka w 2022 r. Zaczynamy. 

POLECAMY

Po pierwsze (zawsze!) – strategia 

Jeżeli czytałeś wcześniej moje teksty w różnych źródłach, to zapewne zauważysz powtarzający się w nich schemat. Zawsze podkreślam, że najważniejsza jest strategia, a dopiero w drugiej kolejności przełożenie jej na część „narzędziową” (np. Menedżer Reklam Facebooka, Google’a, LinkedIn, Twittera czy innego medium), a więc konfigurację kampanii w wybranym ekosystemie. Kluczowe jest zrozumienie grupy docelowej, jej motywacji, potrzeb, problemów, „blokerów” zakupowych itp., a także jasne określenie celów i mierników efektywności. 

Znajomość grupy docelowej i jej zachowań jest kluczowa – rzutuje w końcu nie tylko na dobór opcji targetowania (wg np. zainteresowań, danych demograficznych, zachowań itp.), ale też na same kreacje reklamowe, ich przekaz czy też sekwencyjność komunikatów. 

Szczególnie istotne jest to dziś – w czasie „postpandemii”, ale też w dobie niepewności spowodowanej wojną za naszą wschodnią granicą, inflacją, zapowiadaną recesją czy możliwymi brakami w dostawach energii lub żywności. 

 

Wskazówka
Analizuj na bieżąco, jak różne wydarzenia społeczne czy ekonomiczne wpływają na Twoją branżę i jak zmieniają postawy konsumenckie Twojej grupy docelowej. Czasy „kryzysowe” mogą spowodować, że Twoja konkurencja ograniczy swoje działania w digitalu. Tym samym kampanie reklamowe w różnych kanałach w sieci mogą być tańsze niż zazwyczaj, a jednocześnie może to być dobry moment do podjęcia próby zbudowania przewagi konkurencyjnej. 

 

Po drugie – customer journey i wielokanałowość 

Bardzo istotne jest również zmapowanie wszystkich punktów styku z klientem w digitalu, ale też offline (customer journey), a następnie określenie ról i funkcji poszczególnych wykorzystywanych kanałów cyfrowych. 

Na jednym z „etapów” ścieżki klienta przydatny będzie ekosystem Facebooka, a na innym np. reklama w wyszukiwarce Google czy na YouTubie. I oczywiście, istnieją biznesy, którym działalność reklamowa tylko w ekosystemie Facebooka w zupełności wystarczy – spotkałem się z takimi przykładami m.in. w części działalności lokalnych, np. specjalistycznych usługach czy gastronomii. 

Z drugiej strony,...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy