Marketing i esport – jak łączyć marki z… przyjemnością?

Marketing i sprzedaż

Esport, czyli sport elektroniczny, co roku w okolicach marca trafia na łamy większości mediów w Polsce. To wtedy odbywa się największy esportowy turniej na świecie – Intel Extreme Masters w Katowicach. W 2018 r. odwiedziło go prawie 170 tys osób. Niektórzy do tej pory zastanawiają się, jak to możliwe, żeby ktokolwiek chciał oglądać ludzi grających na komputerach na scenie. Po lekturze tego artykułu przestaniesz się dziwić. Co więcej, dowiesz się, jak obrócić esport na swoją korzyść.

Sport elektroniczny to zawodowa rywalizacja w gry komputerowe. Powstała już kilkanaście lat temu (wraz z wypuszczeniem na rynek gier Counter Strike i Starcraft), ale dopiero teraz przeżywa swój prawdziwy rozkwit – tworzą się drużyny, ligi i specjalne areny, zawodnicy mają swoich fizjoterapeutów, psychologów i dietetyków. W grę wchodzą ogromne pieniądze oraz możliwość zostania legendą danej gry.
 

POLECAMY

Rys. 1. Intel Extreme Masters w Katowicach – największy event esportowy na świecie


Obecnie rozgrywki „cyfrowych atletów” można oglądać na całym świecie nieodpłatnie. Esport rozwinął się dzięki platformom streamingowym (głównie Twitcha należącego do Amazona, ale też wielu jego azjatyckich odpowiedników), które są naturalną przestrzenią do konsumpcji treści esportowych. Przed ekrany monitorów i smartfonów młodych widzów przyciągają emocje wynikające ze sportowej rywalizacji. Niezależnie od dyscypliny chcemy podziwiać ludzi, którzy są najlepsi w swojej dziedzinie i na żywo mierzą się z innymi. Czy to w piłce nożnej, skokach narciarskich, skoku o tyczce, czy w esporcie możemy docenić kunszt zawodników, nie mając praktycznego doświadczenia w danym sporcie. Zwroty akcji, piękne historie i legendarne zagrania stają się wizytówką esportu, nic więc dziwnego, że ludzie chcą być jego częścią. 

 

Wykres 1. Wartość globalnego rynku esportu w latach 2017-2022.
Źródło: Newzoo
...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy