M-commerce i UX – jak zoptymalizować sklep internetowy w mobilnym świecie handlu?

Temat numeru

Dostosowując się do międzynarodowych trendów w e-handlu, polski rynek m-commerce rozwija się coraz dynamiczniej. Odsetek polskich użytkowników internetu dokonujących zakupów online wzrasta i obecnie wynosi 79%. Na krajowych platformach e-commerce klientami staje się 75% użytkowników, podczas gdy na zagranicznych platformach – 30%. Dane te pochodzą ze źródeł organizacji Polskie Badania Internetu oraz Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, zawartych w raporcie „E-commerce w Polsce 2023”.

Przejście do świata cyfrowego to obecnie norma, stąd tak wiele firm podąża za swoimi klientami tam, gdzie oni są – w internecie.
Wobec tego kluczowe staje się:

POLECAMY

  • opracowanie intuicyjnego procesu zakupowego na urządzeniach mobilnych;
  • dostosowanie funkcjonalności na listingu i product page’u do specyfiki ścieżki zakupowej na mobilu;
  • skuteczne zaprezentowanie produktu w sklepie;
  • Co istotne, użytkownicy nie tylko przeglądają produkty na urządzeniach mobilnych, ale także dokonują zakupów za ich pomocą. Dlatego w tym artykule omówimy podstawowe zasady udanego procesu zakupowego, które pomogą zmniejszyć liczbę porzuceń koszyka i zwiększyć sprzedaż m-commerce.
     

Najlepsze praktyki związane z nawigacją na urządzeniach mobilnych

Prosta i intuicyjna nawigacja

Użytkownicy nie chcą zastanawiać się, do czego służą przyciski, dokąd prowadzą linki, czy co znaczą dane ikony. Z punktu widzenia użyteczności działania wersji mobilnej sklepu ważne jest, aby nawigacja była intuicyjna dla docelowych użytkowników. Oznacza to, że warto przeprowadzić szereg badań, aby zrozumieć tok myślenia potencjalnego klienta. W tym przypadku, najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie metod: „sortowanie kart” (card sorting) i „test drzewa” (tree testing).
Sortowanie kart jest metodą badawczą, w której uczestnicy grupują tematy w sposób dla nich logiczny. Zazwyczaj specjaliści UX przeprowadzają sortowanie kart, umieszczając tematy na osobnych kartach i prosząc użytkowników o grupowanie powiązanych tematów oraz nadanie każdej grupie nazwy (lub przypisanie do określonej kategorii). Ta technika pozwala zrozumieć proces myślenia użytkownika dotyczący funkcjonowania lub oczekiwań odnośnie do danej funkcji. Wykorzystanie tej metody badawczej pomaga badaczom i projektantom UX tworzyć architekturę informacji, która jest bardziej intuicyjna dla użytkownika i łatwiejsza w nawigacji.
Test drzewa to kolejny krok po sortowaniu kart, polegający n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy