Jak w zgodzie z prawem eksportować dane klientów na zewnętrzne platformy

Prawo dla marketera

W pracy marketera codziennością jest dzielenie się danymi klientów z „kimś” z zewnątrz – nie ma w tym nic złego. Mimo to niechętnie przyznają się oni do takich działań – co więcej, wielu nawet nie zdaje sobie sprawy, że do tak się dzieje. Dlaczego? Oczywiście – prawo. Niejasności w tym zakresie powodują, że „lepiej siedzieć cicho”. W niniejszym artykule spróbuję rozplątać te niejasności.

A co ciekawe, pojawiają się one szybko – już na etapie „zewnętrzności” platform. Czy podmiotami zewnętrznymi są przykładowo dostawca hostingu albo naszej poczty mailowej? Albo – co jest danymi klientów?

POLECAMY

Na dobry początek

Już o tym wspominałem w poprzednich artykułach, ale na wszelki wypadek – ustalmy, które dane klientów są „osobowe”. W uproszczeniu mamy z takimi do czynienia, gdy bez jakiegoś nadmiernego wysiłku, dysponując tym zestawem cech, możemy przypisać go konkretnej osobie. Zidentyfikować ją. Łatwiej nam będzie, gdy będziemy mieli jej imię z nazwiskiem i adres domowy, a może być trudniej, gdy mamy tylko adres maila w domenie Wirtualnej Polski. Prawie niemożliwe będzie to zaś przy informacji „osoba, która o tej porze była na stronie”. 
A co z tą zewnętrznością? W zasadzie ma miejsce częściej, niż można by na pierwszy rzut oka zobaczyć. Przykładowo, jeśli piszesz do mnie jako prawnika mail i wysyłas...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy