Jak podejść do analizy danych w Google Analytics 4?

Temat numeru

Google Analytics jest stosunkowo młodym narzędziem – technologia, na której w dużym stopniu bazuje branża analityki internetowej powstała niespełna 30 lat temu. W tym czasie świat marketingu zdecydowanie poszedł do przodu. Wiele osób uważa, że technologia zbierania danych o zachowaniu użytkowników nie nadążała za zmieniającymi się realiami.

Wyzwania w świecie analityki internetowej

Od momentu pojawienia się pierwszego smartfona dużym wyzwaniem branży marketingu internetowego stał się fakt, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie (lub – ogólnie mówiąc – konwersji) użytkownicy korzystają z więcej niż jednego urządzenia. Kiedy udział urządzeń mobilnych zaczął zdecydowanie przyśpieszać, okazało się, że mamy spore wyzwanie. Jak powiązać zachowania użytkownika, które dokonał na różnych urządzeniach?
Co więcej, w świecie internetu coraz bardziej popularne stały się aplikacje mobilne – zwłaszcza w świecie e-commerce, gdzie coraz większy udział sprzedaży pochodził z aplikacji zainstalowanych na telefonie. Według badań w 2021 r. 53% przychodów e-commerce w USA było składanych za pomocą aplikacji mobilnej (źródło: https://www.businessofapps.com/data/ecommerce-app-market/). 
W związku z tym, że internet zaczął towarzyszyć nam nie tylko przy biurku, ale mieliśmy go również cały czas ze sobą w kieszeni, to istotnym tematem stało się postawienie granicy między prywatnością a danymi, jakie faktycznie są niezbędne do prowadzenia i optymalizacji biznesu online, a które rejestrujemy na temat użytkowników korzystających z naszych produktów. Unia Europejska nakreśliła regulacje znane pod nazwą GDPR (General Data Protection Regulation). W ślad za nią poszły jurysdykcje krajowe. W kontekście gromadzenia i przetwarzania danych o użytkownikach zostały na nas nałożone nowe przepisy.
 

POLECAMY

Wyzwania, które obecnie stoją przed branżą danych online, to:
  • niepełne dane o konwersji (między urządzeniami);
  • różne dane dotyczące zachowań w aplikacji mobilnej i na stronie www;
  • braki w danych związane z blokowaniem przez użytkowników ciasteczek itp.


Co zmienił Google Analytics 4?

Wszystkie powyższe wyzwania adresuje Google Analytics 4. Nowa wersja narzędzia w rzeczywistoś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy