Google vs. Facebook – która lepsza w zestawieniu największych platform reklamowych w digitalu?

Temat numeru

Recepta na udaną kampanię w 2022 r. to coś więcej niż wybór platformy. Oprócz dobrania celów, podzielenia budżetu i zaplanowania działań, należy wziąć pod uwagę wszelkie aktualizacje platform. Chodzi przede wszystkim o zmiany w ochronie danych osobowych, codziennym życiu (pandemia), czy samych panelach Google i Facebook, które znacząco wpływają na wyniki kampanii marketingowych.

Najważniejsze zmiany w systemach reklamowych

Planując kampanie na Facebooku w 2022 r., musisz pamiętać o zmianach, jakie zaszły na tej platformie w 2021 r. Największa z nich weszła w życie na koniec kwietnia. Była ona bezpośrednią odpowiedzią na update wprowadzony przez Apple do wszystkich urządzeń iOS. App Tracking Transparency poza możliwością sprawdzenia danych, które gromadzi o nim dana aplikacja, pozwala użytkownikowi zdecydować, czy zezwolić jej na dostęp do identyfikatora reklamowego urządzenia. To wiąże się z szeroko rozumianym śledzeniem zachowania w aplikacjach czy witrynach internetowych. Ta prosta funkcjonalność niesie za sobą ogromną zmianę. Zwłaszcza dla systemów reklamowych, takich jak Facebook, którego skuteczność opiera się na wyświetlaniu reklam dopasowanych do preferencji użytkowników.
W tym samym czasie Facebook postanowił zmienić domyślną atrybucję. Poprzednia zakładała, że konwersja zostanie powiązana z reklamą wyemitowaną w ekosystemie FB, jeżeli powstała w ciągu 28 dni 
od kliknięcia reklamy lub pierwszego dnia od jej wyświetlenia. Po aktualizacji iOS, domyślną opcją stała się atrybucja 7 dni po kliknięciu i dzień po wyświetleniu reklamy. 
Koniec 2021 r. to również znaczna zmiana w stosunku do kilku rodzajów kampanii skupionych wokół zbierania danych, czyli tzw. leadów. 
Facebook rozszerzył specjalną kategorię reklam o nowe rodzaje:

POLECAMY

  • kredyty i tematy pokrewne,
  • rekrutacja do pracy, 
  • nieruchomości.

Kampanie reklamowe w tych kategoriach mają ograniczone możliwości targetowania, a dokładnie:

  • domyślne targetowanie ustawione na grupę wiekową 18–65+,
  • domyślne targetowanie na wszystkie płcie, 
  • ograniczoną listę zainteresowań.

Jak traktować te zmiany w kontekście 2022 r.? Przede wszystkim musisz pamiętać, że większość z nich była komunikowana w ostatniej chwili, choć bardzo mocno zmieniały reguły gry. To oznacza, że Twoje plany powinny zawierać odpowiednio duży margi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy