Eyetracking – sprawdź, czym przyciągnąć uwagę Twoich użytkowników

UX/UI

Zależy Ci na sprawdzeniu efektywności Twojej aplikacji, serwisu internetowego lub systemu informatycznego? Czeka Cię przebudowa lub wdrożenie całkiem nowego rozwiązania i zastanawiasz się, jak odbiorą go Twoi klienci? Poznaj metodę, która pozwoli Ci to zbadać.

Skąd się bierze ta magia?

Eyetracking polega na śledzeniu i rejestracji spojrzeń użytkownika w trakcie prezentowania przedmiotu badań. Przedmiot ten może mieć zarówno postać fizyczną, jak i cyfrową. 
Badania eyetrackingowe pozwalają analizować, jak użytkownicy postrzegają serwisy, aplikacje i systemy. Są również wręcz niezastąpione przy badaniu gier czy interfejsów urządzeń, takich jak parkometry lub automaty do zakupu biletów.
Trzy ważne elementy, które są niezbędne do przeprowadzenia badania eyetrackingowego, to:

POLECAMY

  • sam eyetracker, czyli urządzenie rejestrujące,
  • obiekt, który poddajemy badaniom (np. serwis lub aplikacja),
  • respondenci.


 

Rys. 1. Badanie eyetrackingowe (źródło: EDISONDA)

 

Działanie większości eyetrackerów opiera się na rejestracji ruchu gałek ocznych za pomocą kamer. Te zaś połączone są z systemem lamp emitujących (nieszkodliwe!) promieniowanie podczerwone. Eyetrackery występują w dwóch wersjach – stacjonarnej i mobilnej.
Osoba biorąca udział w badaniu, które jest prowadzone eyetrackerem stacjonarnym, widzi badany serwis lub system na ekranie komputera. Każda rzecz, która pojawia się na ekranie, stanowi bodziec powodujący ruch gałek ocznych. Może to być zar...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!

Przypisy