Takie rzeczy tylko w SEO i w… USA

8 listopada 2016 roku w Stanach Zjednoczonych odbyły się wybory prezydenckie. Ich prawdziwym zwycięzcą był… marketing internetowy. Okazał się on narzędziem po pierwsze bardzo skutecznym, a po drugie - niezwykle tanim.

2018-04-04 09:53:35

Wydatki zwycięskiego Donalda Trumpa na kampanię zamknęły się w kwocie nieznacznie przekraczającej 0,5 mld dolarów. Tymczasem jego konkurentka, Hillary Clinton wydała… okrągły miliard (https://www.bloomberg.com/politics/graphics/2016-presidential-campaign-fundraising/).

Trump wygrał m.in. w Google (https://twitter.com/GoogleTrends/status/796260360873476096?ref_src=twsrc%5Etfw). Google Trends pokazuje, że w najgorętszym okresie, tj. w ciągu dwóch dni poprzedzających elekcję zainteresowanie użytkowników Google Trumpem było bardzo duże. Hilary na tym tle wypadła, mówiąc oględnie, blado.

Co najciekawsze, wielu ekspertów, również tych od marketingu internetowego, nie potrafiło właściwie ocenić tej kampanii. Powszechna opinia o tym, w jaki sposób swoją internetową kampanię prowadzi Trump była negatywna. Komentarze w stylu „amatorska i komicznie kiepska” nie należały do rzadkości. Dopiero analizy dokonywane już po wyborach zaczęły trafnie wskazywać jej prawdziwe mocne strony, do których należy zaliczyć przede wszystkim to, że kampania ta nigdy nie miała na celu przyciągnięcie wszystkich Amerykanów, chodziło natomiast o zainteresowanie „tych właściwych” wyborców. Celem byli Amerykanie, którzy nie głosowali w poprzednich wyborach, ale którzy jeśli już zdecydują się zagłosować, to zagłosują na Donalda Trumpa. Digital Marketing pokazał swoją siłę, która, jak się okazało, wynika w dużym stopniu z tego, że ciągle nie wszyscy traktują ten segment z należytą uwagą i zrozumieniem.

Według raportu IAB AdEx za trzeci kwartał 2017 r., Marketing w Wyszukiwarkach (SEM) po raz kolejny zanotował wzrost udziału w wydatkach na reklamę online i aktualnie wynosi on 34,2% z niemal 10% wzrostem w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Tak jak Digital Marketing zrobił różnicę w trakcie wyborów w USA, tak samo SEM jest tym obszarem, który może zrobić różnicę w internetowych bataliach marketingowych. Reklama w wynikach wyszukiwania Google charakteryzuje się wyjątkowo dobrym dopasowaniem do aktualnych potrzeb użytkowników, stanowi bowiem odpowiedź na to, czego aktualnie poszukują. Widoczny w ostatnim czasie wzrost wyszukiwań głosowych otwiera ciekawe możliwości reklamowe, umożliwiając graczom dysponującym stosunkowo niewielkimi budżetami skuteczne konkurowanie w niektórych obszarach z firmami, które na SEM wydają znacznie więcej. Zapobieganie tego typu utracie udziału w wyszukiwaniach przez duże e-commerce na rzecz małych, często lokalnych działalności wymaga przynajmniej częściowego przeformułowania strategii SEM. W branży SEO nigdy nie brakowało przykładów skutecznego pozycjonowania niewielkich, lokalnych działalności na te same hasła, które były celem konkurencji o zasięgu międzynarodowym, w wyniku którego ta właśnie lokalna działalność otwierała pierwszą stronę wyników Google pozostawiając z tyłu potężną konkurencję.

O trendach w Search Marketingu, podnoszeniu efektywności kampanii marketingowych poprzez wykorzystanie danych z własnych systemów sprzedażowych i CRM, a także zmianach mechanizmów wyszukiwania informacji opowiedzą eksperci branży już 23 kwietnia br. w Warszawie podczas konferencji „IAB HowTo win in search marketing in 2018”.

Szczegółowy program oraz informacje o zapisach znajdują się na stronie: https://search.howto.iab.org.pl/

Łukasz Iwanek

Właściciel Internetica, ekspert IAB Polska

ZNAJDŹ NAS: