Dołącz do czytelników
Brak wyników

Programmatic

24 grudnia 2018

NR 30 (Październik 2016)

Jak uczynić kampanie programmatic bardziej efektywnymi?

0 87

Osób przekonanych do kampanii w modelu programmatic buying nie trzeba już utwierdzać w słusznym wyborze. Ci, którzy jeszcze nie wierzą w moc kampanii tego modelu, już niedługo przekonają się, że obecnie jest to przyszłość emisji reklam w internecie. 

Najważniejsze argumenty przemawiające za prowadzeniem kampanii w programmatic to:

  1. Dotarcie do szerszej grupy odbiorców niż przy zakupie kampanii reklamowej w jednym określonym systemie reklamowym.
  2. Mierzenie wyników kampanii RTB szybko i efektywnie.
  3. Dotarcie do odpowiednich użytkowników w odpowiednim czasie i na podstawie „twardych” danych.
  4. Automatyzacja – pozwala na podniesienie efektywności kosztowej zakupu i prowadzenia kampanii.
  5. Minimalizacja dysproporcji między budżetem marketingowym dużych i małych graczy – każdy może kupić powierzchnię bez inwestowania ogromnych środków.
  6. Szacowanie prawdziwej wartości ruchu dostarczanego przez określonych dostawców.

Najważniejsza kwestia, na jaką powinieneś zwrócić uwagę, rozpoczynając pracę z kampaniami w modelu programmatic, to odpowiedź na pytanie: „Co robić, by Twoje kampanie były bardziej efektywne i przyniosły ruch dobrej jakości?”.

Pamiętaj, że zadowolony klient gwarantuje więcej kampanii, większe budżety i nowe cele do osiągnięcia. Jeżeli więc chcesz, aby

Twoja kampania generowała jakościowy ruch i przynosiła oczekiwany efekt, musisz zadbać o jej następujące elementy:

1. Produkt

Rys. 1  wyraźnie wskazuje, że liczba internautów, którzy choć raz zrobili zakupy w sieci, zdecydowanie rośnie. Z badań CBOS-u wynika, że „Znacznej części Polaków zdarzyło się wykorzystywać internet do wymiany dóbr i usług. Przynajmniej raz kupiła coś w ten sposób ponad połowa ogółu dorosłych (53%, czyli 81% użytkowników internetu), a sprzedała – jedna piąta (20%, czyli 31% internautów). Od 2008 r. każda z tych grup zwiększyła się mniej więcej o połowę”. Warto również zwrócić uwagę, co użytkownicy kupują najczęściej. Strategia Twojej kampanii powinna być ustalona wg tego, jaki produkt będziesz reklamować. Inny zestaw grup, budżetów i planu emisji powinien zostać ustawiony w przypadku reklam z branży motoryzacyjnej, a inny dla branży kosmetycznej, rynku nieruchomości, odzieży etc. Istotne jest też to, że każdy produkt, nawet w ramach tej samej kampanii, skupia wokół siebie innych użytkowników. A więc jeżeli w kampanii danej marki jest kilka produktów (np. odkurzacz i pralka), dobrze by było, gdyby miały one różne ustawienia, nie znajdowały się w jednej grupie reklam i nie były tak samo targetowane.

Rysunek 1. Czy kiedykolwiek kupił(a) Pan(i) coś przez internet? (Źródło: //www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_092_16.PDF)

 

Musisz skupić się na zachowaniach Twojej grupy docelowej (dobrze jest zapoznać się z zamieszczanymi w internecie badaniami dotyczącymi zachowań konsumentów – np. //www.cbos.pl). Zupełnie inny ruch generują osoby szukające mebli, inne szukające inwestycji lub po prostu przeglądające sieć. Twoim celem jest zainteresowanie ich produktem, który reklamujesz, „wejście” w grupę docelową, a potem – co najważniejsze – trafienie do użytkownika, którego faktycznie zainteresuje produkt/usługa, by potem doszło do wartościowej konwersji. Dlatego na chwilę musisz postawić się w roli „zwykłego” użytkownika internetu.

Kiedy reklamujesz np. wodę, zastanów się, w jakich godzinach internauci mogą być zainteresowani takim rodzajem produktu. Dobrze jest taką reklamę uruchomić w porze, gdy większość ludzi jest po śniadaniu (9:00-11:00), obiedzie (14:00-16:00) czy kolacji (19:00-21:00). Istnieje duża szansa, że wiele osób po posiłku jest spragnionych, więc ciekawy baner z butelką zmrożonej, krystalicznie czystej wody przyciągnie ich uwagę. Możemy się wtedy spodziewać dobrych konwersji, niskiego współczynnika odrzuceń i długiego czasu przebywania użytkowników na landing page.

Rysunek 2. Co kupił(a) Pan(i) przez internet w ciągu ostatniego miesiąca (Źródło://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2016/K_092_16.PDF)

 

2. Kreacje reklamowe

Nierzadko otrzymujemy od klienta grafiki niskiej jakości – nie wahaj się, by spytać go o możliwości ich poprawienia, polegaj na swoim doświadczeniu. Wyjaśnij, że nie tylko dobry plan emisji i optymalizacja kampanii przynosi wysokiej jakości kliki, użytkownicy muszą zainteresować się także kreacją. 

Postaraj się używać nie tylko statycznych banerów, ale również HTML5 oraz wideo, zwróć jednak uwagę na emisję mobilną. Nadal nie przynosi ona oczekiwanych efektów w niektórych sieciach reklamowych – częste są przypadkowe kliki.

3. Budżet

Niskie CPC/CPM czasami ogranicza naszą wyobraźnię przy planowaniu kampanii. Klienci często oczekują, że pomimo niskiego CPC osiągną wysoki CTR i długi czas przebywania na stronie. Niestety, to praktycznie niemożliwe. Ruch na stronie dobrej jakości musi kosztować, ale jest tego wart. Nie obawiaj się wytłumaczyć klientowi, że nakłady finansowe rzutują bezpośrednio na wyniki kampanii.

Czasami, gdy ma on ograniczony budżet, możesz zaproponować mu zmniejszenie liczby planowanych klików, aby podnieść CPC, które zaowocuje emisją na dobrych domenach, a reklama trafi do odpowiednich użytkowników, a to zaowocuje dobrej jakości konwersjami.

4. Czas trwania kampanii

Musisz zaplanować plan swojej kampanii bardzo dokładnie. Po pierwsze, ustal, ile dokład...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 drukowanych wydań magazynu Online Marketing
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy