Optymalizacja profilu w social mediach – 6 skutecznych kroków

Optymalizacja profilu w mediach społecznościowych wbrew pozorom nie zaczyna się po stworzeniu konta w wybranym kanale, ale już na etapie wyboru medium, w którym owe konto planujemy stworzyć. Dlaczego? Bo wybór odpowiedniego dla siebie kanału komunikacji z potencjalnym odbiorcą to jeden z najważniejszych kroków optymalizacyjnych.

2019-01-08 08:41:11

Jak zabrać się za profil w social mediach ?

Krok 1  Odpowiedz sobie na pytania: Kim są moi odbiorcy?  Z jakich social mediów korzystają?

To podstawa, bo dzięki temu wiesz, gdzie dobrze będzie się pojawiać i jaki content dostarczać. Nie rób niczego na siłę. Dobrze prowadzony kanał w social mediach jest autentyczny, chce się go obserwować. Jeśli wyjdziesz z założenia, że dziś wszyscy są na Facebooku więc musisz być i Ty, to będzie to widać po Twoich postach. Social media wymagają nie tylko strategii, narzędzi, umiejętności pisania, ale też pasji i kreatywności. Wybierz coś, co Ci sprawia przyjemność, może zamiast pisać wolisz mówić i dobrze czujesz się przed kamerą? Załóż kanał na YouTubie – rób to co lubisz, a Twoi followersi też to polubią.  

Krok 2  Podglądaj innych i analizuj

Nie znaczy to, że trzeba kopiować działania konkurencji, ale warto wiedzieć, co się sprawdza i jak branża funkcjonuje w social mediach. Chociażby po to, żeby zrobić coś oryginalnego, innego niż wszyscy. Nawet jeśli działasz lokalnie, nie ograniczaj się wyłącznie do swojego obszaru. Sprawdź szeroko, przejrzyj zagraniczne profile – a nuż znajdziesz inspirację do prowadzenia profilu w oryginalny i profesjonalny sposób.

Krok 3  Wybierz odpowiedni kanał komunikacji

Bycie wszędzie niekoniecznie przyniesie najlepsze efekty. Poza tym, aby profil był autentyczny i miał fanów, trzeba go prowadzić regularnie, czyli przygotowywać angażujące treści, wchodzić w interakcje z odbiorcami. Czy bez odpowiedniego zaplecza znajdziesz na to czas? Czy stać Cię na zatrudnienie osoby, która będzie robić to za Ciebie? Odpowiedź na te pytania pozwoli uniknąć przysłowiowego „przerostu formy nad treścią.” Zdecydowanie lepiej być w jednym miejscu, ale być tam na sto procent. Na początek zbuduj bazę followersów np. na Facebooku, dopiero później przenieś się na inne platformy i zaproś swoich fanów z Facebooku do obserwowania Cię na Instagramie czy LinkedInie – będzie Ci zdecydowanie łatwiej „rozkręcić” takie profile.

Poznaj specyfikę każdego z interesujących Cię kanałów social mediach. To co nadaje się na Facebooka niekoniecznie będzie dobrze wyglądać na LinkedInie. Zastanów się, jakie treści będziesz publikować i w jakiej formie chcesz prowadzić komunikację, a dopiero potem załóż konto.

Krok 4  Nie twórz profilu na szybko

Uzupełnij wszystkie możliwe informacje, pomyśl, co wpisują w wyszukiwarki Twoi potencjalni odbiorcy, szukając usług z Twojej branży. Daj im jak najwięcej informacji już na stracie. W opisach firmy, usług, cenniku używaj fraz kluczowych dla Twojej branży. Często po wpisaniu nazwy firmy w wynikach wyszukiwania wyświetla się link do facebookowego profilu. Jeśli odbiorca znajdzie tam odpowiedź na wszystkie nurtujące go pytania, jest duże prawdopodobieństwo, że polubi profil, przejdzie na stronę WWW, kupi produkt, poleci firmę dalej. Widzisz! Tak niewiele, a korzyści mogą być ogromne. Nie daj złapać się w  pułapkę „uzupełnię to później”. Po pierwsze dlatego, że „później” ciężko znaleźć czas, a po drugie jeśli klient odwiedzi Twój profil i nie znajdzie tam informacji, których szukał, może już nigdy nie wróci i nie zobaczy, że „później” wszystko jest uzupełnione.

Krok 5 – Profil założony ? Czas zacząć! Obierz strategię i kierunek w którym chcesz iść

Zastanów się, co chcesz swoim odbiorcom przekazać. Nie kieruj się zasadą „coś się wrzuci, coś napisze”. Na początku musisz przekonać swoich potencjalnych odbiorców, że warto Cię obserwować, warto wchodzić z Tobą w interakcje. Publikuj ciekawe wpisy, zamieszczaj zdjęcia czy filmy dobrej jakości. Zastanów się, z jaką częstotliwością jesteś w stanie dodawać wpisy, aby profil był aktualny i wiarygodny. Zastanów się przede wszystkim, czy profil w social mediach ma być osobnym bytem czy tylko zachęta do przejścia na docelową stronę. Warto, żeby te rzeczy były ze sobą kompatybilne, a strona, na którą kierujesz nie sprawiła, że użytkownik od razu użyje „x” w prawym górnym rogu. Ważne żeby zadbać o responsywność strony. Sprawdź, jak Twoja witryna wygląda na urządzeniach mobilnych, z których użytkownicy social mediów korzystają w przewadze.

Krok 6 Testuj – nikt od razu nie jest alfą i omegą

Nie ma jednej strategii, która wdrażana krok po kroku przyniesie dwóm markom te same rezultaty. Obserwuj, na co najlepiej reagują Twoi odbiorcy. To, że posty zawierające wideo działają lepiej u konkurencji, nie znaczy, że tak samo będzie u Ciebie. Korzystaj z różnych opcji dawania materiałów. Facebook i Instagram to nie tylko zdjęcia. Warto korzystać z różnych formatów, by ożywić profil. Dbaj o jakość grafik, sprawdź, jakie formaty są sugerowane w danym poście. Korzystaj z narzędzi. Canva czy Snappa – nawet w darmowej wersji pozwolą Ci na stworzyć przyciągająca uwagę grafikę w odpowiednim dla danego kanału social mediów formacie.

The end? Nie! To dopiero początek

Zadbaj o to, by Twój profil od samego początku wyglądał profesjonalnie, a z czasem modyfikuj o to, uważasz za słuszne. Jeśli masz możliwość, poproś o opinię specjalisty ds. social mediów. Ktoś z branży podpowie Ci, jakie rozwiązania mogą się u Ciebie sprawdzić. Pytaj o opinię swoich odbiorców. Social media to nieustanna interakcja. Prowadzisz profil dla obserwujących, dlatego to właśnie odbiorca powinien być dla Ciebie najważniejszym krytykiem. Każdy kanał w mediach społecznościowych działa na podobnych zasadach – czym bardziej angażująca treść, tym więcej odbiorców. Ucz się od najlepszych i nie bój się popełniać błędów, bo nie popełnia ich tylko ten, kto nic nie robi. Jeśli zastosujesz powyższe kroki, na pewno stworzenie profilu na Facebooku, Instagramie, konta firmowego na Linkedinie czy kanału na YouTubie nie będzie dla Ciebie niczym strasznym.

 

ZNAJDŹ NAS: