Zwiększ sprzedaż na Święta – 6 sprawdzonych sposobów dla Twojego e-commerce

Święta to najgorętszy okres w roku dla e-handlu. Wedle danych Deloitte z 2017 roku, aż 39% polskich konsumentów kupuje prezenty bożonarodzeniowe w pierwszej połowie grudnia, zostawiając w sklepach ponad 22 mld zł. 42% tej sumy wydawana jest w sprzedaży internetowej głównie ze względu na wygodną dostawę do domu czy dostęp do szerokiej oferty produktów o każdej porze dnia i nocy. Jak przekuć to zainteresowanie w sukces Twojego sklepu internetowego? Czytając ten artykuł poznasz 6 skutecznych sposobów, które można stosować między innymi dzięki systemowi do marketing automation SAREhub.

2018-12-19 12:03:16
  1. Zbuduj dedykowany landing page

Landing page to osobna strona funkcjonująca w oddzielnej domenie lub poza główną strukturą sklepu internetowego. W odróżnieniu od stron produktowych, landing page nie koncentruje się na informowaniu o funkcjach czy zaletach asortymentu, a raczej prezentuje gotowy zestaw towarów, stanowiących odpowiedź na konkretne potrzeby kupującego. Kluczem do sukcesu jest w tym przypadku personalizacja i należyte pozycjonowanie strony SEO, co w naturalny sposób przekłada się na wzrost bożonarodzeniowej sprzedaży e-commerce.

Podstawowa zaleta landing page to możliwość lepszego dopasowania strony do potrzeb konkretnej grupy docelowej. Marketingowcy stosują to narzędzie do zbierania informacji o klientach e-sklepu, dystrybucji e-booków, promowania wydarzeń, usług i produktów, pozyskiwania nowych użytkowników zainteresowanych konkretną ofertą czy zachęcenia kupujących do wykonania określonej akcji na stronie, np. wykorzystania zebranych punktów lojalnościowych. Przedświąteczna sprzedaż w Internecie z wykorzystaniem landing page jest o tyle korzystna, że pozwala wyróżnić się na silnie konkurencyjnym rynku.

W celu zwiększenia konwersji, landing page powinien być atrakcyjny wizualnie, zawierać perswazyjny tekst oraz Call to Action (CTA), np. w formie przycisku wskazującego internautom, co mają zrobić. Skuteczną sprzedaż zapewniają również mechanizmy wspierające, jak automatyczne oddzwanianie Call-Back czy mierzenie zaangażowanie klienta, usprawniające komunikację z anonimowym użytkownikiem.

Oto przykład landing page stworzonego na Black Week:

Obrazek 1: Przykładowy landing page na Black Friday. Archiwum SARE.

  1.  Polecaj produkty dopasowane do gustu i zainteresowań kupującego

Znajomość aktualnych trendów i decyzji zakupowych swoich klientów wykorzystasz do zaplanowania kampanii rekomendacyjnych. Ich celem jest skłonienie użytkownika do większej liczby transakcji poprzez polecanie mu produktów odpowiadających rzeczywistym potrzebom. Rekomendacje produktowe można ustalić na podstawie zachowania użytkownika na stronie internetowej, jego historii zakupowej, koszyka, przeglądanych kategorii produktów. Tego typu rekomendacje znajdziesz w systemie SAREhub.

Odbywa się w to sposób całkowicie niezauważalny - dodanie przedmiotu do koszyka zakupowego albo przeglądanie konkretnej kategorii produktów skutkuje wyświetleniem przydatnych, dedykowanych treści. Takie treści wyświetlane są danemu użytkownikowi już na stronie www albo w wysłanym mailu.

W systemie SAREhub do wyświetlania rekomendacji z poziomu strony wystarczy nadanie odpowiedniego scoringu w kampanii (o scoringu przeczytasz tutaj). Do tego typu rekomendacji potrzebne jest tylko cookie danego użytkownika. Wysłanie wiadomości z rekomendacjami typu  “Najczęściej oglądane produkty…” wymaga natomiast znajomości adresu email dla danego ciasteczka. Uzyskanie takiego adresu odbywa się w sposób praktycznie niewidoczny. Z perspektywy odwiedzającego wystarczy kliknąć w swojej skrzynce pocztowej w link, który mu prześlemy np. w newsletterze. Przez kliknięcie w link użytkownik zostanie przekierowany na internetową witrynę sklepu, jednocześnie jego adres e-mail zostanie zmatchowany z cookie.

Do rekomendacji produktowych potrzebny jest product feed (oferta z asortymentem sklepu), który powinien być na bieżąco aktualizowany. Rozwiązanie SAREhub odnosi się również do danych historycznych użytkownika. Dzięk temu można rekomendować jeszcze bardziej dopasowany asortyment. Z pewnością przyczyni się to do zwiększenia zaangażowania klienta oraz jego lojalności względem oferty sklepu. Kupujący będzie się czuł w ten sposób wyróżniony oraz przeznaczy mniej czasu na poszukiwanie potrzebnych produktów, co zmotywuje go do kolejnych wejść na stronę sklepu internetowego. Tak wygląda przykładowa rekomendacja produktowa w wiadomości e-mail:

Rys. 2: Przykład rekomendacji produktowej z cross-sellingiem w wiadomości e-mail. Archiwum SARE.

  1. Stosuj powiadomienia web push

Web push to atrakcyjna forma komunikacji z użytkownikiem, który podczas wizyty w Twoim sklepie internetowym wyraził chęć otrzymywania informacji w powiadomieniach. Informacje o promocjach i produktach wywoływane są wtedy w formie krótkiego komunikatu (notyfikacji) wyświetlanego w rogu ekranu komputera lub urządzenia mobilnego. Zawierają niewielką grafikę, tytuł, zwięzły opis oraz link. Po kliknięciu w powiadomienie następuje automatyczne przekierowanie do wskazanej strony, co umożliwia klientowi szybkie zapoznanie się z prezentowaną tam ofertą.

Zaletą web push jest bezpośredni kontakt z odbiorcą, którego nie zakłócają filtry antyspamowe czy oprogramowanie blokujące wyświetlanie reklam. To również szansa na zdobycie cennych informacji, umożliwiających wskazanie użytkowników zainteresowanych możliwościami produktów i promocjami w Twoim sklepie. Na tej podstawie znacznie łatwiej opracować kolejne działania zwiększające sprzedaż. Web push wykorzystasz również do maksymalizowania transakcji – w formie notyfikacji może zostać wyświetlona informacja np. o produktach pozostawionych w koszyku. O powiadomieniach pisaliśmy już na naszym blogu – pierwszy artykuł znajdziesz tutaj, a drugi pod tym linkiem.

  1. Zadbaj o personalizację strony WWW

Pokaż się z najlepszej strony dopasowując wyświetlane elementy na swojej stronie WWW do preferencji użytkownika. O tym, jak personalizacja wpływa na konwersję, przeczytasz tutaj.

Dzięki personalizacji witryna staje się przystępna dla klienta – tuż po wejściu na stronę główną może on przejść do produktów, które go zainteresują. Dobrą praktyką w tym zakresie jest stosowanie skryptów dobierających rekomendacje na podstawie historii przeglądania z konkretnego przedziału czasu oraz wysyłanie wiadomości e-mail przypominających o towarach, które danego użytkownika zainteresowały w przeszłości.

  1. Narzędzia skutecznej sprzedaży – up-selling i cross-selling

Zarówno up-selling, jak i cross-selling maksymalizują zysk pojedynczej transakcji. W pierwszym przypadku finalizację zakupu poprzedza polecenie nowszego lub lepiej wyposażonego produktu celem zwiększenia zysku ze sprzedaży i zaoferowania dodatkowej korzyści dla kupującego. Przykładowo po dodaniu smartfona do koszyka zakupowego i wyjściu ze strony klient otrzymuje informację w wiadomości e-mail o tym, że w ofercie jest również dostępny nowszy model, który mimo nieco wyższej ceny posiada szereg przydatnych udogodnień. W ten sposób użytkownik może zmienić zdanie i wybrać droższy produkt.

Cross-selling to z kolei działania po zakończeniu transakcji związane z rekomendacją powiązanych produktów czy usług uzupełniających. Są to m.in. kompatybilne akcesoria związane z zakupionym sprzętem. W ten sposób do użytkowania trafiają dedykowane pakiety motywujące do zapoznania się z ofertą i zakupu kolejnych dóbr.

Rys. 3: Przykład rekomendacji produktowej z up-sellingiem. Archwium SARE.

Dzięki mechanizmom up-selling i cross-selling sklep internetowy może zwiększyć sprzedaż swojego asortymentu oraz wzmocnić swoją pozycję na tle konkurencji. Są to narzędzia przyjazne użytkownikowi, ułatwiające zakup pożądanych przez niego produktów i usług, co sprzyja budowaniu zaufania i przywiązania do względem konkretnej marki i sprzedaży e-commerce.

  1. Odzyskuj porzucone koszyki

Klient wybrał produkty i nie sfinalizował transakcji? Z pewnością stoi za tym konkretny powód, którego odnalezienie może skłonić go do powrotu do Twojego sklepu lub pozostania w nim dłużej. Konsumenci nie zawsze mają ochotę, by dokonać zakupu już w trakcie pierwszej wizyty. Zdaniem UPS / comScore ponad połowa wszystkich kupujących chce tylko zapisać produkty, by powrócić do nich w innym terminie. Często jednak powodem odrzucenia jest brak stosownych informacji o produkcie, wątpliwości związane z dużym wyborem podobnych modeli czy brak możliwości kontaktu z konsultantem.

 

         

 Rys. 4 i 5: Przykłady kreacji mailingowych z „porzuconym koszykiem”. Archiwum SARE.

Odzyskiwanie porzuconych koszyków to działania minimalizujące ryzyko wyjścia z witryny sklepu internetowego w trakcie zakupów oraz obsługa zarejestrowanych użytkowników, którzy zapisali produkty „na później”. Tu również niezbędna jest integracja systemu sklepu z narzędziami badającymi zachowania internauty. W razie stwierdzenia, że chce on opuścić stronę wywoływane zostaje dodatkowe powiadomienie przypominające o produktach w koszyku. Innym przykładem są okna pop-up, których celem jest zaciekawienie potencjalnego klienta dedykowaną ofertą. Specjaliści szacują, że odzyskiwanie koszyka pozwala zwiększyć liczbę dokonywanych transakcji nawet o 10%[1]. Innym sposobem jest wysłanie maila do konsumenta, który pozostawił produkty w koszyku, oferując mu dodatkowy rabat na zakup:

Rys. 6: Przykład kreacji mailingowej z „porzuconym koszykiem” z rabatem. Archiwum SARE.

Spersonalizuj ofertę i postaw na zysk

Okres przedświąteczny to czas poszukiwania idealnych prezentów, dlatego podstawą budowy skutecznej kampanii promującej sklep internetowy i jego asortyment jest wiedza o potrzebach oraz preferencjach użytkowników. Personalizacja strony i rekomendowanie produktów w zgodzie z zainteresowaniami kupujących czy odzyskiwanie porzuconego koszyka to tylko kilka mechanizmów umożliwiających zwiększenie konwersji działań marketingowych. We wdrożeniu powyższych rozwiązań w sposób zapewniający maksymalną skuteczność pomogą Ci specjaliści z SAREhub.

Skontaktuj się z nami: https://sarehub.com/#oferta

Autor: Michał Kucia

Project Manager SAREhub, systemu do marketing automation. Wyznacza strategię i kierunek rozwoju produktu, wdraża system u klientów, łączy dział IT z marketingiem i sprzedażą. W poprzednich latach specjalista do spraw ochrony danych osobowych. Absolwent Wydziału Informatyki i Komunikacji na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. W czasie wolnym zainteresowany reżyserią filmów oraz audytem informatycznym.

 


ZNAJDŹ NAS: