Woda, smartfon, buty – co je łączy? Kosztują więcej niż powinny! W swojej nowej publikacji Picodi udowadnia dlaczego.

Co kryje się w cenach produktów, które kupuje niemal każdy z nas? Niestety, w wielu przypadkach odpowiedź to: marketingowe sztuczki i żądza zysku. Portal Picodi wziął pod lupę siedem popularnych produktów, by dokładnie przyjrzeć się ich cenom i prześledzić drogę, jaką przebywają, nim trafią na sklepowe półki.

2018-06-13 10:10:36

W cyklu Prawdziwa cena produktu portal Picodi przyjrzał się cenom wody w butelce, smartfona, butów, perfum, benzyny, wina i jeansów. To produkty, które kupuje niemal każdy z nas. Serwis sprawdził, ile rzeczywiście kosztuje ich produkcja i jak duża część wydawanych przez nas pieniędzy idzie prosto do producentów i sprzedawców.

O tym, jak duży udział w ostatecznej cenie mają marże i sprytne zabiegi marek, przekonać się można zwłaszcza w przypadku smartfona. Jeden z najpopularniejszych modeli na świecie sprzedawany jest za ponad 2 tys. złotych, choć jego produkcja pochłania zaledwie 1/3 tej kwoty. Dodatkowo producent zarabia więcej na wersjach ze zwiększoną pamięcią. Różnica w cenie? Ponad 300 zł! “To sprytny trik psychologiczny. Zwykle nie zastanawiamy się, ile rzeczywiście kosztują dodatkowe gigabajty – dajemy się kupić faktem, że jest ich aż cztery razy więcej” – tłumaczą autorzy publikacji.

Picodi udowadnia, że nie trzeba wcale sięgać po ekstremalne przykłady. Podobne zabiegi kryje również zwykła woda. Jej rzeczywisty koszt w półtoralitrowej butelce to… mniej niż grosz! Kupując butelkowaną wodę za 1,90 zł płacimy więc przede wszystkim za opakowanie, transport, koszty produkcji i marketing.

Ten ostatni do perfekcji opanowali zwłaszcza producenci perfum. Ich zapachy, zamknięte w fantazyjnych buteleczkach, reklamują takie gwiazdy, jak Beyoncé, Rihanna czy Jennifer Lopez. Wszystko po to, by za 200 zł sprzedać nam butelkę perfum, których produkcja – dzięki stosowaniu tanich, syntetycznych zamienników – kosztuje jedynie 4 zł! „Produkcja i sprzedaż perfum to marketingowo-psychologiczna gra na wielu zmysłach” – alarmuje Picodi.


Jakie jeszcze brudne sekrety kryją się w cenach popularnych produktów? Odpowiedź znajdziesz na interaktywnej mapie: https://www.picodi.com/pl/mozna-taniej/prawdziwa-cena.html

 

Redakcja bloga picodi

 

 

ZNAJDŹ NAS: