2018: Czy to jeszcze inteligentny marketing czy już Marketing Intelligence?

Systemy do automatyzacji marketingu wyewoluowały z prostych programów do obsługi email marketingu. To co obecnie przyjmujemy za standard rynkowy, jeszcze 10 lat temu było obecne jedynie w literaturze sci-fi i prognozach wizjonerów technologicznych.

2018-02-08 12:35:16

Czy zatem mądrze jest już teraz postawić kropkę, opisując możliwości software do zbierania, analizy i przetwarzania Big Data? Bynajmniej! Uznani eksperci twierdzą jednogłośnie, że automatyzacja marketingu w tej formie, jaką znamy dzisiaj, jest zaledwie punktem wyjścia do tego, co jest możliwe do osiągnięcia w tej branży.

Ewoluują narzędzia a wraz z nimi odbiorcy i sami marketerzy. Narzędzia do automatyzacji pozwalają zwiększyć zakres i "kaloryczność" komunikacji marketingowej. Oferują możliwość lepszego dostosowania treści do odbiorcy, a co za tym idzie automatycznie poprawiają jakość pozyskanych kontaktów, co z kolei prowadzi do wzrostu konwersji i obniżenia kosztów sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że jest to jedynie widoczny efekt ich upowszechnienia.

Ewolucja odbiorców jest efektem ciągłego doskonalenia prowadzonej komunikacji marketingowej. Najprościej mówiąc – dziś nie wystarczy już wysłać maila z $imię$ w temacie wiadomości i dumnie ogłosić się ekspertem od personalizacji. Obecnie klienci wymagają nienachalnej, acz dokładnej obsługi graniczącej z nadludzką zdolnością przewidywania, czego będą potrzebować w bliższej i dalszej przyszłości. Coś jak Albert Pennyworth z Batmana – Bruce jeszcze nie powie, czego potrzebuje, a wierny lokaj już mu to podaje i znika jak tylko nie jest potrzebny. Nie ma też oczywiście mowy o komunikacji jednym kanałem. Nie i koniec! Konsumenci przeskakują w naturalny sposób pomiędzy różnymi kanałami, korzystając z różnych urządzeń, a marketer musi się do nich dostosować i ułatwić funkcjonowanie w tej wielowymiarowej przestrzeni.

I wreszcie marketerzy... Jeśli chcą się utrzymać na powierzchni muszą być w ruchu i dostosowywać się do warunków. Nie mogą stosować ciągle tych samych metod, narzędzi i trzymać się kurczowo tej samej filozofii. Prawdziwa zmiana w jakości ich pracy dokonuje się w momencie, gdy przestają postrzegać zbieranie danych, analizę i automatyzacje jako osobne działania. Dopiero połączenie tego w wielopoziomowy, dynamiczny proces, gdzie poszczególne elementy nie tylko łączą się ze sobą, ale też aktywnie na siebie oddziałują, pozwala dokonać myślowego przeskoku z prostej automatyzacji na holistyczne zastosowanie tzw. Marketing Intelligence.

Algorytmy z czasem stają się coraz inteligentniejsze, potężniejsze. Pozwalają na automatyzację zadań poznawczych. Nigdy do tej pory nie było to możliwe. Ten przeskok ma potencjał, żeby zmieniać całe rynki.

 

Nawet tak proste narzędzie jak Live Chat może korzystać ze zbieranych danych behawioralnych. Konsultant ma podgląd na kartę kontaktu i może jednym przyciskiem wysyłać spersonalizowane rekomendacje.

 

Według danych IBM 90% wszystkich dostępnych danych ma nie więcej niż dwa lata. Tempo przyrastania danych jest w skali ludzkiej ciężkie do objęcia umysłem. A mimo to Wall-e nie zabierze nam pracy. Nawet przetransformowane przez sztuczną inteligencję dane i procesy powstałe na ich kanwie wymagają udziału człowieka. W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się pojawienia całkowicie automatycznych strategii marketingowych. Głównym zadaniem marketera będzie nadzór i optymalizacja rekomendacji opartych na algorytmach a nie, jak do tej pory, samodzielne opracowywanie strategii.

Ludzie są ludźmi i ludźmi pozostaną. Pod względem szybkości reakcji, zdolności obliczeniowych i dokładności, technologia bije nas na głowę. Jednak czasy gdy będziemy tłumić rebelię maszyn są odległe i mało prawdopodobne. Prawdziwy, tak pożądany przez wszystkich efekt rodzi się dopiero z synergii powstałej z połączenia zdolnego marketera z otwartym umysłem oraz inteligentnego systemu do obróbki i przetwarzania danych.

O definicji, trendach i zmianach, jakie niesie ze sobą marketing automation dla tworzenia i realizacji strategii marketingowej opowiedzą eksperci podczas konferencji „IAB HowTo move from expectations to reality in Marketing Automation” już 27 lutego w Warszawie. Szczegółowy program oraz informacja o zapisach znajdują się na stronie: https://marketingautomation.howto.iab.org.pl/

 

Autor: Maja Kowalska, Marketing Manager, SALESmanago, ekspert IAB Polska

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: