Sprawny marketing kluczem do sukcesu Twojej firmy, czyli wszystko o marketing automation!

Optymalizacja działań, dobra reklama i kontakt z klientem to podstawa funkcjonowania wielu biznesów. Nie wystarczy mieć świetny produkt, aby go sprzedać. W dobie nadmiaru informacji i przekazów, ogromną rolę odgrywa także sprawny marketing. Czym właściwie jest marketing automation, dlaczego go potrzebujesz i jak go wprowadzić - jesteś ciekawy? A zatem czytaj dalej.

2017-11-16 14:50:53

Sprawny marketing, czyli jaki?

Przede wszystkim zautomatyzowany.  Zastanawialiście się kiedyś jak wyglądałoby Wasze życie gdyby nie automatyzacja? Być może nie jest to wymarzony temat do rozważań na długie zimowe wieczory, jednakże puśćmy wodzę fantazji. Godzina 6 rano, dzwoni budzik... a nie, nie wynaleziono jeszcze budzika. Do pracy dojeżdżasz na... koniu. Gdyby nie automatyzacja, nigdy nie skonstruowano by samochodu. Tak - cały rozwój cywilizacyjny zawdzięczamy właśnie jej. Automatyzacja objęła już większość sfer naszego życia. Nie inaczej jest w przypadku komunikacji firmy z otoczeniem. 

Na czym polega marketing automation? To sposób prowadzenia komunikacji z klientem za pomocą systemu, który na bieżąco analizuje czynności kupującego i w zależności od jego zachowania - dopasowuje odpowiednią reakcję. Sprawny marketing automation może niesamowicie ułatwić kontakt i w efekcie wpłynąć na user experience. Komunikacja z klientem może przybierać wiele form (e-mail, sms, social media itd itp), dzięki czemu jesteś w stanie dopasować ofertę do potrzeb odbiorców.

Jak działa marketing automation?

W dobie nowych technologii, anonimowość w sieci nie istnieje. Niby wszyscy to wiemy, jednak nie każdy klient jest świadomy jak bardzo jest obserwowany. Jednak Ty doskonale zdajesz sobie z tego sprawę, a co za tym idzie masz przewagę. Każdy klient kupujący w Twoim e - sklepie pozostawia po sobie ślad. Możesz to sprawnie wykorzystać i dzięki temu poznać zarówno potencjalnych, jak i obecnych klientów. Ta wiedza może pochodzić zarówno ze źródeł zewnętrznych, systemów CRM, a nawet social mediów, co pozwoli Ci zwiększyć efektywność działań i usprawnić marketing.

Kiedy automatyzować?

Bez względu na to, czy działasz an rynku e-commerce, czy prowadzisz stacjonarny sklep, warto swoje działania automatyzować, tak by odpowiednio dotrzeć ze swym przekazem do klientów.

1. Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz. Warto, by było pozytywne. Takjak w sklepie stacjonarnym miłe powitanie przez sprzedawcę jest wręcz niezbędne, podobnie działa to w świecie wirtualnym.  Zadbaj o to, by przyjazne, możliwie jak najbardziej spersonalizowane powitanie było widoczne w newsletterach, ofertach, czy przy otwarciu strony.

2. Dużą rolę odgrywają także rekomendacje. To dzięki dostępowi do danych na temat klientów, możesz personalizować przekazy wysyłane do nich. Użytkownik zakupił marynarkę? Nie wysyłaj mu ofert z kolejnymi, podobnymi marynarkami - przecież jedną już ma! Może ciekawy dodatek, koszula lub obuwie stylistycznie pasujące do zakupionego modelu okażą się strzałem w dziesiątkę?

3. Obsługa klienta jest istotna nie tylko w momencie, gdy dokonuje on zakupu. Nawiązując do słynnej manty: "nie ważne jak się zaczyna, ważne jak się kończy" warto pamiętać, że obsługa po transakcji również bardzo wpływa na user experience. Nasze zachowanie po zakupie może wpłynąć na ewentualny powrót do sklepu. Automatyzacja maili wysyłanych po transakcji, możliwość szybkiego dokonania płatności, przyjazny kontakt z klientem na zakończenie - to kwintesencja sprawnego marketingu.

Warto pamiętać także o odnawianiu kontaktu z klientem co jakiś czas. Oczywiście nie chodzi o spamowanie mailami z ofertami co tydzień, ale skoro wiesz, że dawno nie odwiedził Twojego sklepu, może warto mu o sobie przypomnieć i zachęcić do zerknięcia na najnowsze produkty? Jeśli odpowiednio to zrobisz istnieje szansa, że zdecyduje się na odwiedziny.

Wielu marketerom wydaje się, że marketing automation jest przeznaczony dla wielkich przedsiębiorstw. Nic bardziej mylnego! W dobie tak szybkiego rozwoju segmentu e-commerce , nawet niewielki gracz powinien zatroszczyć się o automatyzację swoich działań. Nie zastanawiaj się więc czy warto, a raczej jak właściwie wprowadzić optymalizację w swojej firmie. 

ZNAJDŹ NAS: