Jakość kontra ilość, czyli na którą platformę zrobić pierwszą aplikację mobilną?

Którą platformę mobilną obsługiwać jako pierwszą? Najlepiej oczywiście byłoby mieć swoje aplikacje na wszystkich trzech, które obecnie się liczą: iOS, Android i Windows Phone, ale jeśli założymy, że na pierwszy rzut mamy budżet tylko na jedną, to którą wybrać?

2015-01-23 08:48:16

To zależy od wielu czynników, ale najważniejszym jest profil firmy i cel jaki ma osiągnąć aplikacja.

Odpowiedź będzie długa, więc jeśli chcecie poznać tylko wnioski to przewińcie na sam dół.

Jakość kontra ilość

Aby zacząć pracę nad znalezieniem odpowiedzi należy zmodyfikować pytanie: zamiast "którą platformę pierwszą obsługiwać?" zapytać "co organizacja będzie cenić wyżej: jakość czy ilość użytkowników?".

Istnieje wiele powodów, aby wyżej cenić ilość zamiast jakości. Na przykład, gdy firmie zależy na jak największym zasięgu, gdyż zarabia na reklamach w modelu CPM (czyli liczbie wyświetleń reklamy), rozróżnienie czy reklamę widzi prezes spółki giełdowej na swoim iPhone 6 czy student na 5-letnim Androidzie ma względnie małe znaczenie.

Firmie może zależeć także na jak najszerszym propagowaniu swojego komunikatu, który nie przekłada się bezpośrednio na sprzedaż. Na przykład dla ogólnopolskiej marki FMCG lepszym narzędziem komunikacji będzie aplikacja na telefonach z Androidem, których w Polsce jest cztery razy więcej niż iOS -  nawet jeśli ich użytkownicy są znacznie mniej aktywni na swoich telefonach.

Innym przykładem jest skorzystanie z efektu sieciowego bazującego na prawie Metcalfe'a: im więcej użytkowników, tym wartość usługi w ich oczach się zwiększa - przykładem jest każdy serwis społecznościowy, ale także Google Maps, SpeedAlarm i Yanosik, które są tym dokładniejsze, im mają więcej aktywnych użytkowników.

 

Jeśli jednak celem aplikacji jest dosięgnięcie tych, którzy identyfikują się ze swoim telefonem, są otwarci na innowację i nie boją się korzystać z usług jakie oferuje nowoczesna technologia, to o wiele lepiej jest skupić się na mniejszej, ale znacznie bardziej aktywnej grupie użytkowników iOS.

Dzięki większej wiedzy na temat możliwości ich urządzeń, chętniej wpisują dane swoich kart kredytowych i wykonują więcej operacji finansowych na swoich telefonach i tabletach... Z kolei użytkownicy Androidów znani się z piractwa.

Producent gry Monument Valley dostępnej na iOS i Android na bazie instalacji na 10 milionach sztuk urządzeń ogłosił, że tylko 5% instalacji na Androidzie było płatnych - w odróżnieniu od 40% na iOS. Nawet biorąc pod uwagę akcje promocyjne i wielokrotne instalacje, twórca gry określa poziom piractwa na platformie Android w okolicach 95%. Podobne efekty potwierdzają także inni producenci gier mobilnych.

Specyfiki systemów

Pod względem udziału globalnego niemal całkowitą dominację wśród systemów mobilnych ma Android ze względu na przyjętą strategię otwartości i uniwersalności: system stworzony przez Google'a można znaleźć na telefonach Sony, LG, HTC, Samsunga a nawet Amazona... co nie przeszkadza Google'owi sprzedawać telefony także pod własnym szyldem. Android to jednak system, który pod swoje potrzeby może dostosować praktycznie każdy - od producenta telefonów po lodówki. W 2014 wykryto prawie 19 tys. różnych rodzajów urządzeń z Androidem, z czego 43% wyprodukował Samsung, lider rynku. Dla porównania iOS jest ekskluzywnym systemem Apple a w cyrkulacji dostępne są tylko 24 modele jego smartfonów i tabletów.

Platformę Android, dzięki jej otwartości, można podzielić na dwa segmenty: "Google Android" i "Non-Google Android". W tej drugiej kategorii znajdują się specjalne dystrybucje systemu dostosowane przez producentów smartfonów. I tak: Samsung ma swoją wersję Androida z nakładką Touchwiz i listą preinstalowanych aplikacji jak S Voice, S Note czy AllShare, ale także własny sklep z aplikacjami Samsung Apps. Analogicznie postępuje HTC ze swoją nakładką Sense oraz każdy inny dostawca smartfonów z Androidem na pokładzie.

W Polsce Android instalowany na urządzeniach mobilnych (czyli smartfonach i tabletach) jest trzecim najpopularniejszym systemem operacyjnym po Windows 7 i Windows XP. W przypadku Apple jego mobilny system operacyjny (iOS - 3,33%) ma trzy razy większy udział rynkowy niż "stacjonarny" (OSX - 1,14%). Udział Androida w przeciągu 3 ostatnich lat wzrósł dwunastokrotnie a iOSa pięciokrotnie - gdy w tym samym momencie rodzina systemów Windows spadła z 96% udziału w rynku do 80%. To są dane szacunkowe na bazie odwiedzin polskich stron www objętych badaniami Gemiusa.

Apple ma inne podejście. Przez swoją ścisłą kontrolę nad systemem iOS może sprawniej wprowadzać innowacje bez obaw o zdanie partnerów biznesowych i innych rynkowych graczy. W rezultacie to iPhone'y, których jest na rynku globalnym osiem razy mniej niż Androidów, określają od 2007 roku główne trendy rozwoju rynku smartfonów. To użytkownicy iOS więcej kupują na swoich smartfonach, na iOS odbywa się więcej transakcji finansowych (podczas Black Friday 2014 w USA około 22% wszystkich zakupów elektronicznych wykonano przez iOS, na Androidzie - około 6%).

Microsoft ze swoim Windows Phone ewidentnie spóźnił się na rynek smartfonów i nadrabia to wchłaniając Nokię, która nie wytrzymała konkurencji Apple'a i Google'a. Będąc trzecią platformą może pozwolić sobie na odważniejsze eksperymenty czego efektem jest rewolucyjny kafelkowy interfejs Windows Phone. Prostota i niezwykła jakość w stosunku do ceny powoduje, że WP jest bardzo popularny w średnio rozwiniętych gospodarkach (w Polsce jest więcej telefonów z WP niż iOS). Microsoft i Nokia mocno inwestują w promowanie swojej platformy w naszym kraju - zależy im, aby dużo dobrych aplikacji pojawiło się w Windows Phone Store, więc mocno działają na rzecz lokalnej społeczności developerskiej.

TL;DR czyli wnioski

W żołnierskim skrócie:

  • najlepiej mieć aplikacje na wszystkich trzech platformach jednocześnie,
  • jeśli budżet na to nie pozwala, ale zależy Ci, aby mieć dużo ściągnięć to inwestuj w Androida, ale spodziewaj się rozdrobnienia modeli i systemów - to przedłuża testowanie,
  • jeśli aplikacja ma generować przychód niezwiązany z wyświetlaniem reklam, to inwestuj w iOS, użytkownicy będą aktywniejsi, ale też znacznie bardziej wymagający,
  • Windows Phone jest dokładnie po środku, jeśli chodzi o zależność zasięg/aktywność w stosunku do iOS i Androida, ale oferuje najlepsze wsparcie w Polsce.

grafika: © Oleksiy Mark - Fotolia.com

---

Ten tekst powstał na podstawie fragmentu z nadchodzącej książki “Mobile dla Managerów” autorstwa Marcina Zaremby. Książka opisuje jak tworzyć dobre produkty mobilne, przedstawia zasady panujące na rynku i najlepsze strategie mobilne.

Publikacja ukaże się pod patronatem Online Marketing Polska. Zapisz się na newsletter MDM, aby zdobyć książkę taniej i przed premierą.

---

ZNAJDŹ NAS: