Wielkanoc 2017: najpierw porządki i zakupy, a później czas spędzony z rodziną

*Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll Wielkanoc jednym kojarzy się tylko z jajkami i zajączkami, dla innych to czas głównie duchowego przeżywania najważniejszego dla chrześcijan święta.

2017-04-14 12:17:39

*Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll Wielkanoc jednym kojarzy się tylko z jajkami i zajączkami, dla innych to czas głównie duchowego przeżywania najważniejszego dla chrześcijan święta.

Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez PAYBACK dla większości Polaków Wielkanoc to przede wszystkim okazja do spędzenia czasu z rodziną (77%). ¾ osób planuje obchodzić tegoroczne święta w zaciszu domowym. Polacy, którzy zamierzają spędzić Wielkanoc poza domem, najczęściej planują wyjazd na całe święta do rodziny (40%) lub odwiedzenie najbliższych mieszkających w pobliżu (34%).

Co piąta osoba natomiast ma w planach wyjazd turystyczny. Zanim jednak nadejdzie czas świętowania, Polacy zakasają rękawy i rzucają się w wir domowych porządków i przygotowań. Prawie połowa ankietowanych zaczyna je w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc, niespełna 10% osób zostawia wszystko na ostatnią chwilę, a 16% Polaków deklaruje, że nie robi żadnych szczególnych przygotowań przed Wielkanocą.

Sprzątanie, gotowanie i zakupy Nieco ponad 70% osób - w ramach przygotowań do Wielkanocy - dokładnie sprząta całe mieszkanie lub dom, myje okna (63%), pierze firany, dywany (38%) i robi porządki w meblach (37%). Przedświąteczny czas Polacy spędzają również w kuchni: ponad 60% osób przyrządza wielkanocne potrawy a przeszło połowa osób piecze z tej okazji ciasta. Do tych najbardziej lubianych przez Polaków wielkanocnych potraw należą żurek (42%), biała kiełbasa (42%), faszerowane jajka (35%) oraz wielkanocna babka (29%). Bogactwo smakołyków powoduje, że co piąta osoba zapomina na czas Wielkanocy o diecie i pozwala sobie na rozkoszowanie się świątecznymi potrawami do woli.

Przygotowanie wielkanocnych potraw wymaga nie tylko czasu i pracy, ale często również większej ilości produktów. Na większe przedświąteczne zakupy wybiera się ponad 60% osób zapytanych przez PAYBACK. Najwięcej ankietowanych (42%) planuje wydać na nie między 100 a 300 zł. Co trzecia osoba przeznaczy na przedświąteczne zakupy kwotę w granicach 300-500 zł. Pieniądze powędrują głównie do kas dyskontów (50%) oraz hiperi supermarketów (37%).

Prawie połowa Polaków stara się jednak nie popadać w przedświąteczną gorączkę zakupów i próbuje oszczędzać na wielkanocnych wydatkach. W tym celu większość osób chodzi na zakupy z listą (68%), przygotowuje wcześniej spis potraw do przygotowania i listę brakujących do nich składników (55%). Innym sposobem Polaków na zaoszczędzenie pieniędzy jest kupowanie na promocjach i wyprzedażach (52%) oraz wybieranie tańszych produktów, np. marek własnych sklepów (36%). Może m.in. dzięki tym metodom prawie wszyscy Polacy (93%) pokrywają wydatki związane z Wielkanocą z bieżącego budżetu. Pozostałe osoby wspierają się zgromadzonymi oszczędnościami (55%) oraz środkami z karty kredytowej (30%).

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PAYBACK kupowanie prezentów pozostaje nadal typowo bożonarodzeniowym zwyczajem. Tylko co czwarta osoba deklaruje zakup podarków dla najbliższych z okazji Wielkanocy. W tym czasie obdarowywane są przede wszystkim dzieci (75%) oraz partnerzy i partnerki (40%). Nie dziwi więc, że ankietowani planują przede wszystkim zakup słodyczy (57%), zabawek (52%) oraz kosmetyków (34%). Najwięcej osób (36%) planuje przeznaczyć na ten cel 50-100 zł. Co trzecia osoba chce wydać kwotę między 100 a 200 zł. Tradycje wielkanocne wciąż żywe Wielkanoc to przede wszystkim liczne tradycje znane od pokoleń i kultywowane do dziś.

Prawie 90% Polaków zasiada do uroczystego śniadania wielkanocnego, a 76% osób dzieli się jajkiem z rodziną. Blisko 80% ankietowanych święci pokarmy w Wielką Sobotę, a nieco ponad 60% osób przestrzega postu w Wielki Piątek. Kultywowane są także takie tradycje jak oblewanie wodą innych osób w Lany Poniedziałek (57%) czy malowanie pisanek (55%). Wydaje się natomiast, że do lamusa odchodzi wysyłanie świątecznych kartek. Tę tradycję podtrzymuje nieco ponad 30% osób zapytanych przez PAYBACK. Niespełna 40% Polaków deklaruje, że ważny jest dla nich również wymiar duchowy, religijny tych świąt. Ponad połowa osób święci palmę w Niedzielę Palmową i niemal tyle samo ankietowanych bierze udział w uroczystościach religijnych w pierwszy dzień świąt. Nieco ponad 30% Polaków uczestniczy natomiast w nabożeństwach poprzedzających Wielkanoc, takich jak np. droga krzyżowa czy rekolekcje.

PAYBACK Opinion Poll To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach od 31 marca do 3 kwietnia 2017 r. metodą ankiety online na grupie 1277 osób. Grupa badawcza w wieku 16-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju. 

Krzysztof Pilaszek
Payback

ZNAJDŹ NAS: