Online Marketing Polska
Pobierz darmowe poradniki
  • Raport SEO 2016 - liderzy swoich branż
    Format: - 4 KB
    Pobierz plik
  • Influencer Marketing - praktyczny e-book
    Format: pdf - 10,36 MB
    Pobierz plik
  • Przewodnik Grupy Wirtualna Polska S.A. po obszarze e-mail marketingu.
    Format: pdf - 2,56 MB
    Pobierz plik
POKAŻ WIĘCEJ PLIKÓW
KATEGORIE
X Kongres Online Marketing - relacja

Nowa era zakupów to wyścig z czasem Nowe trendy w marketing automation sposobem na dotrzymanie tempa konsumentom

Warszawa, 5 kwietnia 2017 r. –Zmieniające się nawyki komunikacyjne pociągają za sobą konkretne zmiany w sposobie robienia zakupów. Nowe technologie mają coraz większy wpływ na tojak i co kupują klienci.Według badania Deloitte „The newdigitaldivide”, aż 56 proc. zakupów w sklepach stacjonarnych jest efektem wcześniejszego korzystania z Internetu. W przypadku milenialsów, aż 71 proc. znich korzysta z Internetu przed zrobieniem zakupów, a 55 proc. w trakcie.

 

Jak zauważają eksperci Deloitte Digital, aby dotrzymać tempa „cyfrowym konsumentom”, niezbędna jest automatyzacja marketingu w zupełnie nowy sposób. Jak pokazują badania Gemius, aż 10 spośród 20 najpopularniejszych aplikacji mobilnych w Polsce służy do komunikacji. Nowe kanały pociągają za sobą nawyki konsumenckie.Dostarczenie wiadomości do właściwej osoby w odpowiednim miejscu i czasie, na takim urządzeniu z jakiego aktualnie korzysta, staje się coraz większym wyzwaniem dla sprzedawców. Przedsiębiorstwa, które nie potrafią spójnie komunikować się za pośrednictwem wielu kanałów, odnoszą straty. Według badaniaSalesforce„State of ConnectedCustomer”,aż 73 proc. klientów jest skłonnych do zmiany marki, jeżeli firma nie potrafi świadczyć usług w różnych kanałach (e-mail,mobile,social media)na spójnym poziomie.Jak zauważają eksperci Deloitte Digital, za parę lat może do tego dojść jeszcze jeden kanał - „voice”, który jeszcze bardziej skomplikuje ekosystem sprzedaży. Jak przewidujeComscore, do 2020 roku aż 30 proc.wyszukań będzie właśnie głosowych.–Granica pomiędzymarketingiem, sprzedażą czy obsługą klienta coraz bardziej się zaciera. W obliczu tych zmian, aby przetrwać na rynku, firmymuszą zdecydować się na to, jakimi kanałami będą się komunikować i być w tym konsekwentne.

 

Marketing automation pozwala odczuwalnie usprawnić proces sprzedażowy.Dlatego powinienbyć elementem strategii,wspieranej przez kierownictwo i realizowanej przez wszystkie działy w firmie.Tylko wtedy może przynieść wymierne efekty- mówi Maciej Dakowicz,starszy konsultant z Deloitte Digital. Cyfrowi, ale z ludzką twarzą Według badaniaSalesforce, aż 66 proc. klientów twierdzi, że są skłonni zmienić markę, jeżeli poczują, że są traktowani bezosobowo.Dla marketerów oznacza to, że komunikacja z klientami powinna być prowadzona w taki sposób, abyczuli, że marka mówi bezpośrednio do nich - zna ich, pamięta co lubią, podziela ich wartości. I w oparciu o tepreferencje, oferuje im produkty. Według ekspertówDeloitte Digital, pierwszym krokiem ku personalizacji jest zerwanie z silosowością rozwiązań technologicznych i stworzenie jednego kanału, w którym zebrane są wszystkie informacje o kliencie.–Choć nie jest łatwo sprostać wymagającym klientom z pomocą przychodzi technologia, którapozwala na tworzenie ścieżek interakcji z klientami, personalizację i testowanie każdego elementu wiadomości oraz komunikację za pomocą różnych kanałów. Ważne jest, aby pracownicy z działów obsługi klienta mieli dostęp do wszystkich informacji o konsumencie w każdym miejscu i o każdej porze dnia – tłumaczy Maciej Dakowicz.

 

Nadążyć za cyfryzacją - rozwój kompetencji niezbędny W erze cyfryzacji nie można jednak zapomnieć o zadbaniu o kompetencjekadry. Przykładowo jedną z przeszkód przed zmianą systemu informatycznego na bardziej nowoczesny może być nieedukowanie pracowników. Często potrafią oni obsługiwać jeden system i nie chcą zmienić go na inny.Problemem jest również brak kompetencji, aby odpowiednio wykorzystywać istniejące rozwiązania.–Każde narzędzie jest tak dobre, jak ludzie, którzy z niego korzystają. Nawet firma wyposażona w najdoskonalsze rozwiązania potrzebuje pracowników, którzy będą potrafilije właściwie wykorzystać–wyjaśnia Olgierd Cygan, Partner Zarządzający częścią agencyjną w Deloitte Digital. –Ważne jest, aby poprzez rozszerzanie kompetencji, stworzyć zespół, który posiada następujące umiejętności m.in. projektowanie komunikacji i contentu, copywriting, kodowanie e-maili, zarządzanie bazą danych orazumiejętności analityczne– dodaje.

 

Na polskim rynku nadal brakuje specjalistów z zakresu marketing automation, dlatego zadbanie o kompetencje pracowników, jest szczególnie istotne. Jednak, jak pokazują badania mamy do czynienia ze wzrostem zainteresowania tą tematyką. Według Google Trends zainteresowanie automatyzacją marketingu ze strony polskich internautów podwoiło się w ciągu ostatnich 3 lat. Inną strategią jest outsourcing wybranych procesów do zewnętrznych agencji, które specjalizują się w projektowaniu i przygotowywaniu profesjonalnych e-maili. Materiały te będą się poprawnie wyświetlać w różnych programach pocztowych, zarówno na komputerze i telefonie. Można również skorzystać z usług doradczych przy np. przygotowaniu efektywnych sposobów na pozyskiwanie leadów. Walka z czasem, zamiast z konkurencją Hiperkonkurencyjne środowisko wymusza na firmach presję aby lepiej i szybciej zaspokajać potrzeby klienta. Tymczasem, wyścig z czasem polega nie tylko na prześcignięciu konkurencji, ale często też na pokonaniuwłasnych, wewnętrznych problemówprzedsiębiorstw. Przykładem mogą być systemy stworzone wewnętrznie, które spełniały oczekiwaniatylko do pewnego momentu, jednak później nierozwijane stały się czynnikiem spowalniającym.

 

Wybierając systemy informatyczne ważne jest, aby zastanowićsię na ile rozwiązanie to przyspieszy i ułatwi pracę.– Warto zweryfikować czy dany system można łatwo zintegrować z innymi urządzeniami. Czy jest częścią większej platformy, w której łatwo można dodać kolejne rozwiązania, czy też jest oddzielnym silosem. Jeżeli dziś wysyłamy tylko maile, ale za rok będziemy prowadzić kampanie sms-ową, to czy system pozwoli nam łatwo i sprawnie nią zarządzać – zauważa Maciej Dakowicz.

 

Kolejną istotną kwestią jest to czy system marketing automation jest nieustannie rozwijany.Eksperci Deloitte Digital przekonują, żewarto zwrócić uwagę na to, ile razy w ciągu roku wypuszczane są aktualizacje oraz czy dostawcę stać na wdrażanie nowych systemów, np. sztucznej inteligencji. Wybierając system należy patrzeć na to jak na inwestycję długofalową - dzisiaj być może system spełnia wszystkie wymagania funkcjonalne, ale czy będzie tak za 2 lata? Warto wcześniejzdać sobie sprawę jaki będzie wtedy koszt wdrożenia nowego systemu.

Katarzyna Sadło
Clear Communication Group

Partnerzy 
strategiczni:
Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl