Online Marketing Polska
Pobierz darmowe poradniki
  • Raport SEO 2016 - liderzy swoich branż
    Format: - 4 KB
    Pobierz plik
  • Influencer Marketing - praktyczny e-book
    Format: pdf - 10,36 MB
    Pobierz plik
  • Przewodnik Grupy Wirtualna Polska S.A. po obszarze e-mail marketingu.
    Format: pdf - 2,56 MB
    Pobierz plik
POKAŻ WIĘCEJ PLIKÓW
KATEGORIE
X Kongres Online Marketing - relacja

Content marketing w e-commerce

Wzrost rynku e-commerce w Polsce jest dość dynamiczny - ocenia się go na około 20% w stosunku rocznym z podobną perspektywą na najbliższe lata. Rosnąca liczba sklepów internetowych oznacza jednak większą konkurencję, wymuszającą bardziej zaciekłą walkę o klienta. Właściciele sklepów online mają na szczęście cały wachlarz różnych narzędzi marketingowych, dzięki którym mogą skutecznie promować i rozwijać swój biznes. Wśród nich coraz bardziej znaczącą rolę odgrywa content marketing, czyli - mocno upraszczając - sprzedaż przy pomocy treści.

Content marketing – chwilowy trend czy konieczność?

Content marketing polega na rozpowszechnianiu treści w celu wywołania u odbiorców pożądanych działań. Tymi treściami mogą być teksty, grafiki, materiały video, infografiki i inne – ważne, by przyciągały uwagę odbiorcy i były dla niego wartościowe, a przy okazji realizowały cele autora przekazu, czyli np. wzmacniały u odbiorcy świadomość marki lub skłaniały go do zakupów.

W odróżnieniu od innych form reklamy i promocji, content marketing jest bardziej subtelny, bo nie narzuca nachalnie odbiorcy treści reklamowych, lecz umiejętnie wzbudza jego ciekawość, prowokując do naturalnego zainteresowania się jakimś produktem lub usługą. Właśnie dlatego jest on zaliczany do technik inbound marketingu, czyli „marketingu przychodzącego”. Jak nazwa wskazuje, chodzi w nim o to, by klient sam nas odnalazł i sam do nas przyszedł. Takie podejście do marketingu jest dzisiaj konieczne. Tradycyjne formy reklamy w internecie są przez coraz większą grupę odbiorców ignorowanewedług zajmującej się badaniami marketingowymi firmy IRCenter aż 22% polskich użytkowników internetu blokuje w swoich przeglądarkach reklamy, używając do tego darmowych wtyczek typu Adblock. Kolorowe bannery na stronie irytują, w przeciwieństwie do treści oferowanych w ramach content marketingu. Właśnie dlatego wykorzystują go dzisiaj najwięksi przedstawiciele branży e-commerce, z których warto brać przykład, by skutecznie wypromować swój internetowy biznes.

Jakie treści warto wykorzystywać w strategii marketingowej dla e-commerce?

Dobranie właściwego contentu powinno być uzależnione od celów, jakie chce się osiągnąć. W branży e-commerce najczęściej chodzi o przyciągnięcie do sklepu nowych klientów i nakłonienie ich do zakupów. Celem jednak może być również przywiązanie dotychczasowych konsumentów do sklepu lub po prostu zdobycie wyższego miejsca w wyszukiwarce. Do realizacji tych celów można wykorzystać różnego rodzaju content, ale warto przyjrzeć się, jakie treści stosowane są najczęściej przez różnych przedstawicieli branży.

BLOG FIRMOWY

Ten rodzaj contentu staje się coraz popularniejszy i doskonale sprawdza się w branży e-commerce. Cyklicznie pojawiające się na blogu firmowym wpisy mogą przedstawiać w umiejętny sposób zalety sprzedawanych w sklepie produktów, poprawiać pozycję witryny w wyszukiwarce poprzez odpowiednie słowa kluczowe, a dzięki możliwości komentowania wpisów generować dodatkowy ruch na stronie. Blogowe treści w sklepach internetowych często przybierają formę poradników.

Np. Sklep z herbatą www.czajnikowy.com.pl ma na swojej stronie bloga, w którym systematycznie pojawiają się wartościowe treści o herbacie. 

Źródło: http://www.czajnikowy.com.pl/tematy/herbata/

 

Warto zauważyć, że wpisy te mają różną formę: porad (np. jak parzyć dany gatunek herbaty), przepisów, informacji encyklopedycznych o herbacie, a także materiałów video.

ARTYKUŁY SPONSOROWANE

Dobry artykuł sponsorowany powinien zawierać wartościową dla czytelnika treść (najlepiej na poziomie eksperckim) i nawiązywać do tematyki strony, na której jest umieszczony. Zwykle artykuły tego rodzaju publikuje się na portalach ogólnych lub tematycznych. Jeśli chodzi o nawiązanie w ich treści do produktu lub marki widoczne są dwa podejścia – w jednym otwarcie się je promuje, w drugim przekaz reklamowy ma bardziej dyskretny charakter. Poniżej przykład pierwszego podejścia, czyli artykuł od początku do końca traktujący wprost o nowo otwartej palarni kawy, w której można zamówić mieszankę kaw z dostawą do domu. Warto dodać, że artykuł ten na stronie głównej portalu był wyraźnie oznaczony jako „sponsorowany”.

Źródło: http://www.newsweek.pl/styl-zycia/kawa-swiezo-palona-mk-cafe-fresh-z-manufaktury-wprost-do-twojego-domu,artykuly,396684,1.html

 

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Swoje konto na Facebooku oraz innych portalach społecznościowych ma dzisiaj już niemal każda firma działająca w internecie. W przypadku sklepów jest to dobry kanał komunikacji z klientami, za pośrednictwem którego można w łatwy sposób przekazywać informacje o promocjach, nowych produktach czy w atrakcyjny sposób prezentować możliwości ich wykorzystania. Tak, jak robi to na przykład sklep z artykułami wyposażenia kuchni www.garneczki.pl.

NEWSLETTER

Sklepy internetowe bardzo często proponują swoim klientom subskrypcję newsletterów na adres e-mail. Dzięki nim otrzymują oni systematycznie informacje o nowych produktach, promocjach, ale czasami także wartościowe treści poradnikowe. Ciekawie zredagowany newsletter może być skutecznym narzędziem wzmacniającym świadomość marki oraz lojalność klientów. Na przykład sieć hipermarketów Tesco oferuje newsletter kulinarny, w którym odbiorca znajduje przydatny zestaw przepisów: https://www.tesco.pl/smaczna-strona/newsletter. Nie jest to więc nachalna reklama marketu, lecz wartościowy materiał, który tylko przy okazji może zachęcić odbiorcę do zakupów.

MIX różnych narzędzi CM – casus Leroy Merlin

Większość firm stosuje różne narzędzia content marketingu jednocześnie, bo każde z nich pozwala osiągnąć inne cele. Przykładowo znana sieć sklepów budowlano-remontowych Leroy Merlin, która sprzedaje swoje produkty także przez internet, osiągnęła pod tym względem wręcz mistrzostwo. Na stronie sklepu online www.leroymerlin.pl umieściła obszerny dział PORAD, które dodatkowo pojawiają się przy każdym produkcie. Na przykład, kupując żaluzje, klient może wcześniej przeczytać o rodzajach żaluzji, a nawet obejrzeć MATERIAŁ VIDEO przedstawiający sposób ich montażu. Warto zauważyć, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Google pytania „jak montować żaluzje”, link do tych porad znajduje się na 5. miejscu, co oznacza wysoką skuteczność tych treści w pozycjonowaniu strony sklepu. 

Oprócz tego sklep postawił na interakcję z klientami – stworzył obszerny DZIAŁ FORUM, gdzie użytkownicy po założeniu konta na stronie mają dodatkowo możliwość wrzucania zdjęć swoich wnętrz. GALERIA tych zdjęć dostępna jest również dla niezarejestrowanych użytkowników. Jakby tego było mało, Leroy Merlin ma dodatkową stronę www.domzpomyslem.pl, na której znajdują się:

  • galeria wnętrz,
  • porady ekspertów,
  • galeria projektów różnych architektów,
  • filmy prezentujące różne aranżacje wnętrz,
  • dział o historii polskiego designu,
  • dział blogowy
  • i ... sklep.

Co ciekawe, sklep ten działa niezależnie od głównego sklepu leroymerlin.pl i obejmuje wyłącznie produkty do dekoracji i wyposażenia domu. Z założenia bowiem cała strona skierowana jest do konkretnej grupy odbiorców, lubiących niebanalny design i szukających inspiracji wnętrzarskich. Dla nich przygotowany został także specjalny NEWSLETTER z inspiracjami, promocjami i poradami.

Content a SEMSTORM

Leroy Merlin jest również dobrym przykładem tego, jak treści mogą wpływać na pozycję strony sklepu w wyszukiwarce. Interesujące, przydatne oraz zoptymalizowane pod kątem SEO opisy produktów są pomocne w zwiększaniu widoczności witryny oraz sprowadzaniu na stronę klientów.

Chcąc wypromować serwis w wyszukiwarce dzięki różnego rodzaju treściom, nie można zapominać o ich skutecznym zoptymalizowaniu. Dla wyszukiwarki najważniejszy jest człowiek i jego satysfakcja z zaprezentowanych mu wyników, dlatego ważne, by potencjalni klienci znaleźli na Twojej stronie interesujące ich informacje. W treściach warto zadbać o poprawny dobór słów kluczowych, które przyczynią się do pojawienia się Twojej strony w kilku pierwszych wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonego zapytania. W dobieraniu optymalnych fraz pomaga SEMSTORM, narzędzie wspierające marketing w wyszukiwarkach. Korzystając z niego, można dowiedzieć się, na jakie frazy dana strona jest widoczna, porównać ją z dowolną stroną konkurenta i – co najbardziej istotne w przypadku działań content marketingowych – dowiedzieć się, czego w powiązaniu z daną frazą szukają w internecie klienci. Informacje te pozwolą odpowiedzieć na ich potrzeby ciekawą treścią i zawalczyć o miejsce w wynikach wyszukiwania. Najnowsze narzędzia SEMSTORM – Słownik, Suggester, Synonimy czy Powiązane słowa kluczowe jeszcze bardziej ułatwiają pracę nad treściami. Nowa wersja systemu pozwala też dokonać analizy tekstu pod kątem jego trudności.

Podsumowanie

Z podanych wyżej przykładów wyraźnie wynika, że w branży e-commerce można w różny sposób wykorzystywać content marketing, który okazuje się bardzo skuteczny, jeśli jest pomysłowy, wartościowy i przede wszystkim dopasowany do potrzeb odbiorców treści. W połączeniu z poprawną optymalizacją pod kątem SEO treści wykorzystywane w działaniach content marketingowych pomagają zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania i docierać do większego grona klientów. 

Katarzyna Palka
SEMSTORM

-Junior Marketing Specialist w SEMSTORM International Sp. z o.o, gdzie odpowiada za realizację działań z zakresu content marketingu. Posiada kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu, redagowaniu i korekcie treści zarówno tych informacyjnych, jak i marketingowych.

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie o-m.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji e-marketingowych,
  • dodatkowe korzyśœci od Partnerów Magazynu Online Marketing Polska.

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #content marketing

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl