Online Marketing Polska
Pobierz darmowe poradniki
  • Raport SEO 2016 - liderzy swoich branż
    Format: - 4 KB
    Pobierz plik
  • Influencer Marketing - praktyczny e-book
    Format: pdf - 10,36 MB
    Pobierz plik
  • Przewodnik Grupy Wirtualna Polska S.A. po obszarze e-mail marketingu.
    Format: pdf - 2,56 MB
    Pobierz plik
POKAŻ WIĘCEJ PLIKÓW
KATEGORIE
X Kongres Online Marketing - relacja

Jak optymalizować checkout? Siedem sprawdzonych pomysłów na wyższą konwersję po dodaniu do koszyka

Jak pokazują statystki, aż ok. 68% kupujących w sieci porzuca serwis w trakcie procesu zakupowego. Dlaczego tak jest i jak można temu zaradzić? Przedstawiamy siedem sprawdzonych sposobów na wyższą konwersję po dodaniu produktów do koszyka.

1. Zadbaj o komfort użytkownika.

Nie wymagaj logowania – te słowa brzmią jak mantra, którą projektanci powtarzają właścicielom sklepów internetowych. W odpowiedzi zaś często słyszą argument, że nie sprzyja to celom biznesowym firmy. Warto jednak zastanowić się, czy zmuszanie użytkownika do założenia konta jest zawsze zasadne. Jeśli klient zdecyduje się na zakup i tak wpisze w formularz swoje dane. Konieczność rejestracji może go natomiast skutecznie zniechęcić do dokończenia procesu.

 

Rysunek 1. Opcja składania zamówienia bez zakładania konta. Źródło: www.idream.pl

Zakupy w sieci nie zawsze odbywają się w warunkach idealnych (podczas podróży, w krótkiej przerwie w pracy). Ułatw użytkownikowi ten proces finalizowania zakupu. W koszyku oprócz nazwy pokaż również zdjęcie artykułu, najlepiej podlinkowane do strony produktu oraz informację o rozmiarze i kolorze, gdy są one adekwatne. Pozwoli to użytkownikowi zweryfikować zawartość koszyka i podjąć ostateczną decyzję bez nerwowego przeszukiwania strony. Jeżeli nie będzie miał pewności, że produkt w koszyku to ten, który ostatecznie wybrał, najprawdopodobniej go porzuci.

Rysunek 2. Prezentacja w koszyku zdjęcia produktu i innych niezbędnych informacji. Źródło: www.mivo.pl

2. Ułatw wypełnianie formularzy.

Podawanie danych jest często najbardziej uciążliwym momentem, szczególnie dla mniej doświadczonego użytkownika. Przypomnij sobie ile razy w życiu musiałeś uzupełniać różnorodne formularze. Bez wątpienia jest to nużąca, powtarzalna czynność. Ogranicz więc do niezbędnego minimum liczbę wymaganych pól. Zadbaj o to, by w odpowiednich polach wyświetlały się domyślne formaty. Niech użytkownik wie od razu jak ma wpisać numer telefonu czy kod pocztowy. Dodatkowo zastosuj walidację w czasie rzeczywistym. Jeśli źle wpisze swój adres e-mail, pokaż mu gdzie się pomylił i zaproponuj poprawną formę.

Rysunek 3. Dynamiczna walidacja danych wraz z sugestią prawidłowego formatu maila. Źródło: www.gosquared.com

Dla pól wymagających wpisania sekwencji cyfr (kod pocztowy, nr telefonu, nr karty płatniczej) zastosuj stay on keyboard, czyli automatyczne przejście do następnego pola po uzupełnieniu wymaganej liczby cyfr. Niby mała rzecz, a cieszy. Użytkownik będzie mógł skupić się na klikaniu w prawidłowe przyciski na klawiaturze, a nie przechodzeniu do kolejnego pola w formularzu.

3. Szanuj czas użytkownika w sieci.

Jednym z najbardziej frustrujących momentów dla użytkownika jest ten, gdy wpisane przez niego dane nie są zapamiętywane. Jeśli cofnie się do poprzedniego kroku lub opuści na chwilę proces, a po powrocie będzie musiał ponownie wpisać dane, najprawdopodobniej porzuci stronę. To samo dotyczy zapamiętywania zawartości koszyka. Jeżeli użytkownik powróci na stronę, aby dokończyć zakup, a jego koszyk będzie pusty, może na dobre zrezygnować z zakupu. Aby temu zapobiec, ustaw dłuższy czas sesji dla stron koszyka oraz tych, gdzie znajdują się formularze. Kolejnym sposobem na przyspieszenie procesu jest umożliwienie skopiowania danych, gdy istnieje prawdopodobieństwo, że użytkownik będzie wpisywał dwa razy to samo.

Rysunek 4. Opcja “Skopiuj z danych do wysyłki” pozwoli szybciej wypełnić formularz. Źródło: www.allegro.pl

Jeśli masz taką możliwość, zastosuj autodetekcję – postaraj się, aby po wpisaniu pewnych danych, reszta uzupełniała się automatycznie. Gdy użytkownik podaje jednoznacznie męskie imię, niech automatycznie pojawi się domyślna płeć, zaś po wpisaniu kodu pocztowego, miasto i kraj mogą uzupełnić się same. Każdy chociażby najmniejszy krok, z którego zwalniasz użytkownika, pozwala zaoszczędzić mu czas, czyli minimalizuje koszt względem korzyści.

Dalsza część tego artykułu jest dostępna bezpłatnie dla czytelników o-m.pl, którzy pozostawili swój adres e-mail.

Aby uzyskać dostęp do newslettera i wszystkich treści w serwisie, wpisz poniżej swój adres e-mail:


Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie o-m.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji e-marketingowych, czyli newsletter Online Marketing Week
  • informacje o konkursach i wydarzeniach organizowanych przez Online Marketing Polska,
  • dodatkowe korzyśœci od Partnerów Magazynu Online Marketing Polska.

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Mira Gęborska, Katarzyna Rychcińska
Ideacto

Mira Gęborska - Nieustannie poszukuje sposobu na optymalne łączenie celów biznesowych z użytecznym designem. Jej głównym celem pozostaje jednak zawsze poznanie i zrozumienie potrzeb użytkowników. Wierzy, że dogłębna analiza i badania są podstawą udanego projektu. Wiedzę dodatkowo poszerza i wykorzystuje w praktyce na studiach podyplomowych UX Design na wrocławskim SWPS.
Wybrani klienci: Provalliance, Roygard, Pernod Ricard, Enea, Avon.

Katarzyna Rychcińska - Studiuje psychologię biznesu oraz projektowanie interakcji człowiek – technologia (HCI) na wrocławskim Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. W ramach studiów doktoranckich prowadzi badania z zakresu psychologii społecznej. Prowadzi projekty, w których badanie potrzeb użytkowników jest tak samo ważne, jak projektowanie dla nich. Prywatnie entuzjastka użyteczności na pograniczu offline i online oraz UX w przestrzeni miejskiej.

Wybrani klienci: Enea, Stalgast, Duka, Knauf, Ergom.
 

Skontaktuj 
się z autorem:
Partnerzy 
strategiczni:
Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl