Online Marketing Polska
Pobierz darmowe poradniki
  • Przewodnik Grupy Wirtualna Polska S.A. po obszarze e-mail marketingu.
    Format: pdf - 2,56 MB
    Pobierz plik
  • [e-book] Marketing Influencerów
    Format: -
    Pobierz plik
  • Raport Codemedia - Analiza wydatków reklamowych branży finansowej w IV kwartale 2015
    Format: pdf - 764,32 KB
    Pobierz plik
  • 8 rzeczy, których być może nie wykorzystujesz w Google AdWords
    Format: pdf - 310KB
    Pobierz plik
POKAŻ WIĘCEJ PLIKÓW
KATEGORIE
X Kongres Online Marketing - relacja

Starlink: reklama online w 2014 roku

Starlink: reklama online w 2014 roku

Dom mediowy Starlink (Grupa Starcom MediaVest) opublikował dane dotyczące rynku reklamy online w 2014 r. Według raportu Starlinka wydatki na reklamę online wzrosły w 2014 r. w stosunku do 2013 roku o 6,4%, to jest o 95,8 mln zł, a w czwartym kwartale wzrost ten wyniósł 6,2% to jest 25,5 mln zł.

 
Wydatki reklamowe zwiększyło jedenaście sektorów. Największy wzrost budżetów reklamowych zaobserwowany został w sektorach: pozostałe (głównie nieruchomości i usługi budowlane, a także usługi dla biznesu - więcej o 58,0 mln złotych, dynamika +59,3%), media, książki, CD i DVD (więcej o 40,1 mln złotych, dynamika +72,0%), motoryzacja (wzrost o 20,4 mln złotych, dynamika 12,2%), a ponadto handel (głównie dzięki rozwojowi e-commerce, sektor ten wydał więcej o 9,3 mln złotych, dynamika 3,6%). Pozostałe zwyżkujące sektory wydały na reklamę więcej o 30,4 mln złotych więcej aniżeli w tym samym okresie roku ubiegłego (dynamika +11,0%). Wśród spadków najbardziej wyróżnia się redukcja budżetów sektora finanse (-11,9%, co oznacza spadek wydatków o 37,1 mln złotych), po wzroście w trzecim kwartale branża ta zredukowała wydatki w okresie od października do grudnia 2014 o 4,8 mln złotych (mniej o 6,3% w stosunku do czwartego kwartału 2013r.). Tym samym udział Internetu w mediamiksie branży finansowej spadł w 2014r. z 40% w roku poprzednim do 37%.
 
 
Uważamy, że cechą charakterystyczną branży finansowej jest poszukiwanie sposobów na optymalizację kosztów, dlatego spadek ten tłumaczymy przesunięciem budżetów w stronę zautomatyzowanych form zakupu czy też modeli aukcyjnych, które umożliwiają zakup tańszych powierzchni. Spadek może wynikać jedynie z działań mających na celu optymalizację kosztów. Łączny udział w mediamiksie telewizji i Internetu utrzymuje się na poziomie blisko 86% budżetów. 
 
Rok 2014 w reklamie online zdominowany był przez trend związany z reklamą wideo, która wzrosła o 21%. Nadawcy inwestują w nowe marki związane z vod, m.in. TVN uruchomił serwis veedo i tym samym wszedł w segment user generated content – czyli materiałów tworzonych przez użytkowników dotychczas zdominowany przez Youtube. Kompetencje w ramach TV i wideo rozwija także Grupa Wirtualna Polska, nadawca ten inwestuje w profesjonalną produkcję wideo i nowoczesne studio.
 
Trzeba zaznaczyć, że rynek serwisów vod jest w Polsce już dość nasycony, dlatego kolejnym graczom będzie coraz trudniej, ale nie znaczy to, że nie ma już miejsca na nowości. Niedawno zadebiutował u nas włoski serwis Chili, który chce oferować polskim widzom dostęp do 5 tysięcy zagranicznych i polskich filmów i seriali. W przypadku reklam wideo in-stream zaobserwowaliśmy największy wzrost wydatków ze strony producentów żywności. Jest to sektor inwestujący niemal 80% swoich budżetów (Internet zajmuje kolejne 10%), stąd taka popularność formatów wideo w tej branży. 
 
Obok wideo intensywnie rozwijał się mobile. Ministerstwo Gospodarki szacowało w 2014 roku liczbę tabletów w Polsce na 4 mln, zaś smartfonów na 27mln sztuk. Reklama display w tym kanale rosła w tempie 61% i będzie z pewnością rosła w dalszym ciągu. Jednak mobile to nie tylko display. Dzięki popularyzacji smartfonów mobile kojarzymy przede wszystkim z aplikacjami, a te dają bardzo wiele ciekawych możliwości reklamowych, kontekst i mierzenie rezultatów. Dzięki nowoczesnej technologii możliwe są już rozwiązania łączące telewizję z mobile’m, dające użytkownikom możliwość interaktywnego uczestnictwa w oglądanym programie. Ponadto rozwojowi reklamy mobile będzie sprzyjać też otwarcie sprzedaży reklam na twitterze, który jest popularny przede wszystkim jako aplikacja na smartfony.
 
Tradycyjna reklama display odrobiła spadek z końcówki 2013 roku i w całym 2014r. wzrosła o 3%. Trzeba jednak odnotować, że nie ma tu mowy o powrocie do dawnych przyzwyczajeń i modeli zakupowych. Wydawcy portali horyzontalnych skupili się na reklamie kontekstowej, zwanej też natywną, która nie jest tak uciążliwa dla internautów jak niegdyś banery. Ponadto obserwowaliśmy rozwój RTB i sprzedaż powierzchni reklamowych w modelach aukcyjnych. Reklamodawcy podchodzą do tych rozwiązań z coraz większą śmiałością, przekonując się do tej formy dzięki osiąganym rezultatom kampanii. 
W 2014r. spowolniła dynamika wydatków na reklamę w wyszukiwarkach i wyniosła 7,9%, co jest tożsame z dynamiką globalną. Polska podąża śladem rynków bardziej rozwiniętych, gdzie wzrost wydatków na SEM jest jeszcze słabszy (przykładowo 5% w USA), a w niektórych krajów dochodzi nawet do redukcji inwestycji (Wielka Brytania: -3%). Wzrost ten formy reklamy promowany jest przez e-commerce, chętnie wybierający tę formę reklamy, co szczególnie można było zaobserwować w czwartym kwartale, kiedy to reklamodawcy spodziewali się przedświątecznego szału zakupów i inwestowali w reklamę w wyszukiwarkach.
 
Polski rynek reklamy jest silnie skorelowany z naszą gospodarką, a także z gospodarką światową, ponieważ duże grono reklamodawców to globalne koncerny. Jeszcze dwa miesiące temu wszyscy spodziewali się szybszego wzrostu PKB. Teraz - z uwagi na konflikt na Ukrainie i niestabilny rynek walut - pogarszają się nastroje społeczne, wraz z nimi może spaść popyt wpływając niekorzystnie na gospodarkę, a w szerszym kontekście także na rynek reklamy. - W kwestii prognoz pozostajemy ostrożnymi optymistami: w naszym odczuciu rynek reklamy wzrośnie w 2015 roku w granicach 2,7% – 3,3%. Spodziewamy się stabilnego jednocyfrowego wzrostu w reklamie internetowej, w przedziale 7 – 9%, chociaż sytuacja na rynku wydawców internetowych daleka jest od stabilnej. Mamy do czynienia z wieloma przejęciami i połączeniami. Po połączeniu się grup wp.pl i o2.pl, Grupa Wirtualna Polska zakupiła Business Ad Network w pakiecie z money.pl, co będzie prowadziło do poprawy sekcji biznesowych i rozwoju kontentu biznesowego. Komunikator GG przeszedł z Grupy Allegro do portfolio Goldbach Audience, a kompetencje sprzedaży reklam w serwisach ceneo, olx i Allegro przeszły bezpośrednio w ręce tych podmiotów. Ponadto sprzedaż reklam w Polsce rozpoczął Twitter, który może nie jest szerokozasięgowym medium, ale na pewno otwiera drzwi realizacji ciekawych, niestandardowych kampanii. Spośród modeli zakupowych i reklamowych na rosnące należy wskazać przede wszystkim wideo in-stream, mobile, rozwój RTB oraz content marketing. Reklama online zdecydowanie pozostanie promotorem wzrostu rynku reklamy. 
 
---

Anna Lembas
Starcom MediaVest

Analityk mediów w Starlinku (Grupa Starcom MediaVest). Od trzech lat zajmuje się estymacjami netto wydatków na rynku reklamowym w Polsce. Śledzi trendy gospodarcze, mediowe i marketingowe. Tworzy cykliczny raport o rynku reklamy Starlinka. Z mediami jest związana od 7 lat. Doświadczenie analityczne zdobywała w wydawnictwach Bauer i Polskapresse.

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie o-m.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji e-marketingowych,
  • dodatkowe korzyśœci od Partnerów Magazynu Online Marketing Polska.

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #Twitter, #reklama, #trendy

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl