LinkedIn - przegląd ciekawych kampanii

W porównaniu do innych popularnych społecznościowek, LinkedIn wyróżnia szczególna atmosfera wytworności - użytkownicy ważą słowa, polecają sobie nawzajem to, co niegłupie i śledzą tylko przydatne grupy.

2014-10-20 14:33:53

Czas spędzają tam Ci, dla których temat pracy jest ważny. Wyróżnia ich dobre wykształcenie i statystycznie większe możliwości nabywcze. [czytaj: LinkedIn w Polsce - obraz we wrześniu 2014 roku - przyp. red.] LinkedIn jest więc dobrym miejscem dla marek i firm, które chcą dzielić się kontentem, który zainspiruje użytkowników do rozwoju i pomoże budować profesjonalny wizerunek. Jednak temat kariery daje pole do popisu również tym, którzy zechcą ugryźć go od nieco innej strony, opierając się na „zawodowych” insightach.

Poniżej kilka przykładów ilustrujących taki sposób wykorzystania LinkedIn w komunikacji:

Fruit of the Loom – Fresh Gigs

Utarło się, że LinkedIn jest serwisem dla ludzi, którzy w danej chwili poszukują pracy. Jednak jak pokazuje kampania Fresh Gigs marki Fruit of the Loom, moment, w którym te poszukiwania się kończą, a użytkownik ceremonialnie informuje swoją sieć kontaktów o nowym pracodawcy, jest najlepszy na wysłanie odpowiednio dopasowanego komunikatu. Amerykański producent bielizny, aby podkreślić swój przekaz (Fruit of the Loom jest o rozpoczynaniu z uśmiechem) wykorzystał moment euforii użytkowników, którzy właśnie ogłosili, że mają nową pracę obdarowując ich symboliczną parą majtek. Dzięki wrażeniu personalizacji komunikatu i jego real-time’owemu charakterowi, akcja spodobała się użytkownikom na tyle, że hashtag #freshgigs i zdjęcia upominków po jej zakończeniu na LinkedIn były tematem konwersacji na Twitterze przez kilka następnych tygodni.

 

KLM Meet & Seat

Jak pokazują case’y z branży podróżniczej, wykorzystując LinkedIn można zamienić dotychczas pomijane w komunikacji i raczej źle kojarzone przez klientów (spoiler) doświadczenia z podróży w wartość dodaną marki. Sztandarowym przykładem takiego rozwiązania mogą pochwalić się holenderskie linie lotnicze KLM. Wprowadzona przez nie usługa Meet&Seat umożliwia wybór współpasażera na podstawie jego profili w social media (w tym na LinkedIn). Wdrożenie tego rozwiązania wynika oczywiście z wiedzy o tym, że klienci (technologicznie zorientowani konsumenci premium) w codziennym życiu mają zwyczaj „podglądania” w sieci osób, z którymi będą mieli okazję nawiązać relację. Rozwiązanie jest także dowodem na to, że wykorzystanie kanałów social media, poza wartością komunikacyjną, może pomóc w podniesieniu jakości usług.

Delta – Innovation Class

Lustrzanym odbiciem usługi KLM jest aktywacja Innovation Class linii lotniczych Delta. Wykorzystując obecność wpływowych i znanych ludzi na pokładzie samolotów, stworzono specjalny program mentoringowy z ich udziałem, który odbywa się w trakcie lotu. Użytkownicy LinkedIn mają szansę zająć miejsce obok nich, aplikując „na stanowisko” za pomocą swojego profilu – miejsce zdobywa ten, którego profil będzie najlepszy. W przeciwieństwie do pomysłu konkurencji, ten jest raczej formą stale trwającego konkursu, niż regularną usługą.

AXA Polska – Przewidywalna kariera

Przykłady wyróżniających się praktyk komunikacyjnych na LinkedIn pojawiają się również na rodzimym rynku. AXA Polska stworzyła specjalną aplikację przewidywania-kariera.axa.pl/, która na podstawie danych z profilu użytkownika serwisu (można je także wpisać ręcznie) prognozuje dalszy rozwój kariery. Po przeanalizowaniu, aplikacja generuje specjalny film ilustrujący dotychczasowe doświadczenie zawodowe, którego zakończenie bezpośrednio nawiązuje do usług firmy.

Powyższe przykłady pokazują, że dobrze przemyślane kampanie na LinkedIn mogą realizować różnorodne cele – pomagać budować relacje z odbiorcą, świadomość na temat marki, generować buzz w innych kanałach, a nawet służyć ulepszaniu usług. Charakter społeczności zgromadzonej wokół tematów zawodowych na pewno stanowi unikalną wartość serwisu, którą coraz chętniej wykorzystują marki, które chcą dotrzeć do konkretnych grup zawodowych. Kolejną jego zaletą jest ograniczona ilość pojawiających się komunikatów – w porównaniu do pozostałych social media, clutter informacyjny na LinkedIn jest znikomy. Wszystko to sprawia, że jest on obecnie jedną z najciekawszych przestrzeni do działań komunikacyjnych w Internecie.

----

ZNAJDŹ NAS: