Online Marketing Polska
Pobierz darmowe poradniki
  • Raport SEO 2016 - liderzy swoich branż
    Format: - 4 KB
    Pobierz plik
  • Influencer Marketing - praktyczny e-book
    Format: pdf - 10,36 MB
    Pobierz plik
  • Przewodnik Grupy Wirtualna Polska S.A. po obszarze e-mail marketingu.
    Format: pdf - 2,56 MB
    Pobierz plik
POKAŻ WIĘCEJ PLIKÓW
KATEGORIE
X Kongres Online Marketing - relacja

Prasa w mediach społecznościowych w sierpniu 2014 roku - co i gdzie angażuje najlepiej?

Prasa w mediach społecznościowych w sierpniu 2014 roku - co i gdzie angażuje najlepiej?

Sierpień obfitował w szereg wydarzeń, które sprawiły, że końcówka sezonu ogórkowego w mediach ogórkowa zupełnie nie była. Jak wpłynęło to na kondycję polskiej prasy w social media? Czym i z jakim efektem redakcje angażowały swoich odbiorców?

Sprawdźmy – przyglądając się serwisom społecznościowym, których badania przedstawił Sotrender: Fanpage Trends, Twitter Trends oraz YouTube Trends.

Tygodniki opinii

Na Facebooku i Twitterze dominują ogólnopolskie tygodniki opinii. Szczególnie na tym drugim, gdzie w zestawieniu profili z największą liczbą obserwujących, w pierwszej czwórce aż trzy to tygodniki opinii - za najpopularniejszym profilem „Gazeta Wyborcza.pl” plasują się kolejno „Newsweek Polska” (ponad 179 tys. obserwujących), „Tygodnik WPROST” (niemal 89 tys.) i „Tygodnik POLITYKA” (niecałe 50 tys. obserwujących).

Na Facebooku w tym segmencie dominuje „Newsweek Polska” z niemal dwustutysięczną społecznością lecz stosunkowo niskim poziomem zaangażowania na poziomie 15%. Dla porównania - Tygodnik „wSieci” angażował w sierpniu aż 40% z około 84 tys. swoich fanów. „wSieci” króluje także pod względem Relative Interactivity, a post o memach uderzających w premiera Tuska i sławnych 36 zł brutto był drugim najpopularniejszym w kategorii.

 

 

 

Trzeba przyznać, że odbiorcy tytułów, których sympatie polityczne lub światopoglądowe oscylują w okolicach prawej strony opinii publicznej, o wiele chętniej podejmują interakcje z profilami mediów.

Ciekawe, że powyższy wniosek dotyczy wyłącznie Facebooka. Na Twitterze bowiem zaangażowanie wygląda podobnie dla większości przedstawicieli kategorii: „Newsweek Polska” (3,1 reakcji na każdy tweet), „Tygodnik POLITYKA” (2,9) i wspomniane „wSieci” (2,8) angażują na niemal takim samym poziomie. Minimalnie odstaje „Tygodnik WPROST” z zaangażowaniem w wysokości 1,8 reakcji na każdego tweeta. Jednocześnie w pierwszej piątce najpopularniejszych tweetów w tym segmencie znajdziemy aż trzy pochodzące od tygodników opinii. Inna sprawa, że na pierwszą piątkę wystarczyły tweety z kilkunastoma retweetami i kilkunastoma „ulubionymi”. Jak na fakt, że wspomniane profile mają co najmniej kilkadziesiąt tysięcy fanów każdy – nie jest to wynik oszałamiający.

prasa_5_tweetow.png

Źródło: Sotrender.com

Kto wypełnia lukę na YouTube

Warto zauważyć, że na YouTube, poza „Tygodnikiem NIE” oraz Tygodnikiem „DoRzeczy”, nie znajdziemy żadnego reprezentanta tego segmentu. Inaczej sytuacja prezentuje się w przypadku redakcji lokalnych i regionalnych. „Złoty strzał” w sierpniu zanotowała „Gazeta Lubuska”. Czterominutowy film "Ks. Lemański na Woodstock 2014: Biskupi muszą wymrzeć" z niemal 23 tys. wyświetleń okazał się drugim najpopularniejszym w kategorii.

Efekty? Awans o 26 miejsc pod względem Activity Index, o 27 miejsc pod względem liczby pozostawionych komentarzy czy o 16 miejsc pod względem liczby odsłon - nieznacznie jednak zwiększając liczbę subskrybentów (53 nowych, przyrost 2%). Jaki wpływ sukces filmu miał na statystyki pozostałych kanałach - nie wiadomo. Profile „Gazety Lubuskiej” nie znalazły się bowiem ani w Twitter Trends, ani w Fanpage Trends.

Trzeba przyznać, że gazety lokalne i regionalne nieźle radzą sobie na YouTube - poza wspomnianą „Gazetą Lubuską” (11 miejsce pod względem liczby subskrybentów) w zestawieniu znajdziemy „Echo Dnia” (miejsce 10), „Nową Trybunę Opolską” oraz „Dziennik Wschodni” (kolejno 13 i 14 miejsce w zestawieniu). Biorąc pod uwagę ranking liczby odsłon do tego grona dochodzą „Dziennik Zachodni”, „Dziennik Łódzki” oraz „Gazeta Olsztyńska”. Zdecydowanie gorzej tytuły te radzą sobie na Twitterze i Facebooku. W zestawieniu tego pierwszego odnajdziemy jedynie „Gazetę Wrocławską” (15 miejsce pod względem liczby obserwujących) i „Dziennik Zachodni” (7 miejsce pod względem liczby wzmianek profilu). W FanpageTrends lokalnych redakcji brak. Jak widać, tematy lokalne o wiele skuteczniej angażują w postaci materiałów wideo.

Sportowy potencjał

Wszystko, co powyżej, niezupełnie odnosi się do tytułów sportowych. W sierpniu byliśmy świadkami kilku ważnych i ciekawych wydarzeń ze świata sportu - nie powinny zatem dziwić sukcesy profili tematycznych w mediach społecznościowych. Najpopularniejszy spośród redakcji sportowych „Przegląd Sportowy” zanotował rekordowe wzrosty obserwujących w stosunku do ubiegłego miesiąca (wzrost o 7% fanów na Facebooku i 1 miejsce w kategorii Prasa; o 11% na Twitterze - 9 miejsce, o 30% na YouTube - 15 miejsce).

Dodatkowo film opublikowany na kanale „Przeglądu Sportowego”: "Cristiano, zrób ze mną selfie!" Real powitany w Warszawie (16 670 wyświetleń) uplasował się na trzecim miejscu najpopularniejszych wideo, a tweet o sukcesie Rafała Majki w Tour de Pologne stanął na czele najpopularniejszych tweetów (63RT 111FAV). PS deklasował także w kategorii liczby aktywności w przeliczeniu na jednego tweeta z ponad dwukrotnie wyższym współczynnikiem od drugiego w klasyfikacji „Newsweek Polska”.

W ramach ciekawostek - choć „Przegląd Sportowy” radzi sobie świetnie z wykorzystaniem potencjału ostatnich wydarzeń sportowych w mediach społecznościowych, to warto zobaczyć, jak na Twitterze działa redaktor naczelny dziennika - Michał Pol. Ponad 84 tys. obserwujących i niemal czterdzieści aktywności przypadających na każdego tweeta to wynik rewelacyjny, stawiający Michała Pola w czołówce twitterowej branży sportowej. Jego popularność oraz atrakcyjne kalendarium wydarzeń sportowych mogą spowodować, że rekordowe skoki „Przeglądu Sportowego” będą się powtarzać, a być może tytułowi uda się je nawet pobić.

 

 

Do pełnego obrazu kondycji prasy w serwisach społecznościowych brakuje analizy Instagrama i Google Plus. Nie jest bowiem niespodzianką fakt, że w obydwu tych miejscach redakcje równie chętnie publikują swoje treści - z różnymi jednak efektami. I bez tego jednak widać, że rodzime redakcje starają się umiejętnie wykorzystywać potencjał wydarzeń, które z dziennikarskiego punktu widzenia są ciekawe. Czy zatem wnioski z sierpniowych badań redakcyjnych profili w mediach społecznościowych potwierdzą się także we wrześniu?

Michał Zgutka
Next Agency

Content designer w agencji Next (grupa Starcom MediaVest). 

Z wykształcenia socjolog, założyciel i współprowadzący serwis "Cała Polska czyta dziennikarzom". Zawodowo związany z branżą social media marketingu. W agencji Next odpowiada za tworzenie treści na profile społecznościowe marek klientów.

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie o-m.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji e-marketingowych,
  • dodatkowe korzyśœci od Partnerów Magazynu Online Marketing Polska.

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #Twitter, #facebook, #media społecznościowe

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl