Online Marketing Polska
Pobierz darmowe poradniki
  • Raport SEO 2016 - liderzy swoich branż
    Format: - 4 KB
    Pobierz plik
  • Influencer Marketing - praktyczny e-book
    Format: pdf - 10,36 MB
    Pobierz plik
  • Przewodnik Grupy Wirtualna Polska S.A. po obszarze e-mail marketingu.
    Format: pdf - 2,56 MB
    Pobierz plik
POKAŻ WIĘCEJ PLIKÓW
KATEGORIE
X Kongres Online Marketing - relacja

Marki na Snapchacie - przegląd działań

Marki na Snapchacie - przegląd działań

O Snapchacie napisano już wiele. Nie będę tego powtarzał. Skupię się na temacie, który jest dość kontrowersyjny: jaki interes ma marka w wykorzystaniu Snapchata i jak może to sensownie zrobić?

Jaki jest w tym sens?

Od razu zaznaczam, że argumentacja za wykorzystywaniem pewnych kanałów komunikacji obliczonych na interakcję z odbiorcami może spotkać się ze sprzeciwem i zarzutami. Ale nie zamierzam bronić całego experiential marketingu, sensowności organizowania eventów, ambush marketingu i działań social media. Jeśli uważasz, że odbiorcy dzięki doświadczaniu marki i kontakcie z rozrywkowymi lub użytecznymi treściami dostarczanym przez markę stają się jej większymi zwolennikami, to wystarczy. Łatwiej identyfikować się z marką, którą znamy i którą za coś lubimy. W gronie takich doświadczeń odnajdujemy wartość Snapchata. No bo jaki inny sens ma posługiwanie się contentem, który za chwilę znika?

Komunikator czy kolejny kanał social media?

Jako komunikator działający w modelu jeden-do-jednego Snapchat daje użytkownikom poczucie prywatności i bezpieczeństwa. Poza tym wycina cały clutter znany z „tradycyjnych social media” (od lat chciałem to napisać :) ). Możemy porozmawiać z drugą osobą jak za czasów ICQ lub GG, gdzie każda rozmowa toczyła się z jedną osobą. Równocześnie dostajemy multimedialne funkcje (zdjęcia, filmy, komponowanie podpisów i odręcznych rysunków) i mechanizm kontroli nad sposobem, kiedy i jak długo odbiorca zobaczy nasz przekaz.

Snapchat zrobił ukłon w stronę powszechnego ekshibicjonizmu oraz wyszedł naprzeciw potrzebom marketerów, dodając opcję Snapchat Stories, czyli przypięcia na 24h stworzonej wiadomości do profilu użytkownika jako „My Story”. Taką wiadomość widzą wszyscy (znajomi lub obserwatorzy użytkownika, którzy dodali go do kontaktów) i jest ona odpowiednikiem statusu na Facebooku lub Twitterze. Dzięki temu wyłomowi pojawiła się możliwość komunikacji jeden-do-wielu, a ten model marketerzy znają i potrafią wykorzystać (a przede wszystkim większy zasięg bilansuje im koszty wytworzenia treści).

Jak na Snapchacie marki rozpoczynają?

Zacznijmy od fundamentalnej kwestii: aby komunikować się z odbiorcami, marketer musi w innym medium zachęcić do „polubienia” konta marki, dodania jej do znajomych. Nie ma drogi na skróty: użytkownik musi wpisać „nick” marki w kontaktach. Call to action pojawia się więc na Facebooku , Twitterze lub Instagramie wraz z benefitem: „dodaj nas, aby…”, „dodaj nas, a będziemy…”

 

karmaloopcampaign_800.jpg

 

Tacobell introduce_800.jpg

 

 

MTV_geordie_shore_snapchat_800.jpg

 

McDonalds-on-Snapchat_800.jpg

 

Producent samochodów Acura (@acura_insider) swoim pierwszym 100 followersom na Snapchacie wysłał niedostępny nigdzie indziej sześciosekundowy film prezentujący prototyp super samochodu. To dobry przykład, że Snapchat ze swą niemasowością może być dobrym narzędziem doceniania ambasadorów i najwierniejszych fanów marki, dla których dostęp do ekskluzywnych materiałów będzie nagrodą i podkreśleniem wyjątkowego traktowania. Równocześnie jest to marchewka, która przyciąga followersów do kanału marki.

Taktyka komunikacji na Snapchacie, czyli jakie treści chcemy publikować?

Nie będę się wymądrzał ani sprzedawał własnych pomysłów. Pokażę, co do tej pory wymyśliły poszczególne marki, wykorzystujące Snapchata.

Drużyna futbolu amerykańskiego Saints z Nowego Orleanu (@saints) codziennie publikuje nagrania z treningów, newsy z życia drużyny, wprowadza fanów za kulisy funkcjonowania zespołu. To doskonały kanał do krótkich relacji z miejsca zdarzeń, na dodatek buduje poczucie faktycznego uczestnictwa – jakby znajomy relacjonował mecz, na którym akurat nie możesz być.

Saints_800.jpg

Właściciel serwisu do zamawiania jedzenia online GrubHub (@grubhub) zachęcał followersów do zgadywania, jaką nową funkcję testuje w platformie zamówień. Jeden z fanów wysłał całą historię i stał się autorem kolejnych snapów marki, w których został dosłownie wciągnięty do czerwonego świata GrubHub pełnego pysznego jedzenia .

GrubHub story_800.jpg

GE (@generalelectric) edukuje na swoim kanale i popularyzuje technologie, które są przedmiotem działalności badawczej i rozwojowej koncernu. Firma ciekawie pokazała m.in. konfrontację futurystycznych wizji Isaaca Asimova sprzed 50 lat z faktycznym postępem technicznym i wynalazkami dokonanymi do 2014 roku.

GE Aasimov_800.jpg

Polski oddział H&M wraz z agencją Lubię to - linked by Isobar rozdawał poprzez Snapchata bilety na didżejski show Boiler Room (@hmxbr). Jednak otrzymanie ich nie było wcale proste, bo biletów było tylko 20, a w snapach pokazywały się instrukcje i wskazówki, które wysyłały chętnych na poszukiwanie biletu w przestrzeni miejskiej Krakowa i Warszawy. Bilety zostały ukryte w wybranych sklepach H&M w obu miastach, w poszukiwaniach wzięło udział 200 graczy, a marka pozyskała prawie 1000 fanów (konto było dedykowane tej akcji, obecnie nie kontynuuje komunikacji).

Audi (@audi) na Snapchacie o dziwo w ogóle nie pokazuje samochodów! Ostatnio marka włączyła się w spekulacje nt. kolejnych odcinków serialu „Słodkie kłamstewka” (Pretty Little Liars) i publikowała ankiety w formie serii snapów. Fani mieli typować, kto zginie w finale sezonu i wpisywać opatrzone hashtagiem propozycje na Twitterze:

Audi_poll_800.jpg

Jako sponsor serii wydarzeń wokół festiwalu Emmy Awards czy MTV Video Music Awards Audi relacjonuje te wydarzenia, wchodzi za kulisy, pokazuje ekskluzywne materiały, które są świetną relacją z tych zarezerwowanych głównie dla VIPów festiwalowych gal.

Audi_VMA_800.jpg

McDonalds (@mcdonalds) do tej pory nie zachwycił mnie pomysłowością, realizuje dość standardowe konkursy, jednak potrafi pozyskać user generated content.

McDonalds_Wii_800.jpg

Gdy zacząłem obserwować Dunkin’ Donuts (@dunkindonuts), marka przywitała mnie podziękowaniem za follow. Z internetowych publikacji wiem, że wita w ten sposób wszystkich (?) swoich nowych fanów. Publikuje również sezonowe oferty i zdjęcia, od których ślinka cieknie.

DunkinDonuts_800.jpg

Warto wspomnieć o niecodziennych promocjach, dostosowanych do specyfiki Snapchata: limitowane czasowo oferty, kody zniżkowe do szybkiego zapamiętania i informacje o wyprzedażach. Mogą one angażować fanów do interakcji z marką, jak w promocji producenta lodów 16Handles, który za przesyłane snapy ze swoim produktem odsyłał autorom kupony do realizacji przy kolejnym zakupie.

Inne marki próbują informować za pomocą Snapchata o promocjach i zbudować traffic w swoich fizycznych sklepach:

PromoCodes_800.jpg

albo umożliwiać darmowe zakupy i budować trial, jak w kampanii firmy bukmacherskiej Betfair, która rozdawała darmowe zakłady o niskiej wartości, dzięki którym użytkownicy mogli „wkręcić się” w usługę.

Betfair_800.jpg

Powyższe snapy pochodzą z pinterestowej tablicy Snapchat Marketing Examples Andrew Macarthy’ego.

Dobrą inspiracją dla marek są też amatorskie produkcje samych użytkowników, które warto obserwować. Mix coverów piosenek z dorysowanymi charakterystycznymi atrybutami piosenkarzy, który stworzył znany Redditor @Azonfrelli mogłaby wykorzystać dowolna marka z branży telco lub FMCG.

Kilka dni temu Snapchat niespodziewanie pokazał nowe możliwości: „Our story” to relacje live z eventów, tworzone przez samych uczestników:

Ponieważ byłem fanem nowojorskiego festiwalu Electric Zoo obecnego na Snapchacie od kilku tygodni, mogłem sam doświadczyć, jak pojawia się taka relacja. Przy nazwie kontaktu wyświetliła się charakterystyczna ikona oznaczająca relację na żywo. Od tego czasu widziałem sukcesywnie przybywające snapy uczestników, oceny line upu i rozczarowanie z powodu deszczu, który skrócił imprezę.

Electric Zoo Festival_800.jpg

Podobny stream dostałem z Rio de Janeiro w dzień finału Mistrzostw Świata. To było świetne doświadczenie: jednocześnie widziałem relację w TV i rozemocjonowane snapy z trybun kibiców, zbliżenia na schodzących zawodników.

Rio WorldCup Final_800.jpg

W listopadzie ma zostać uruchomiona kolejna usługa tj. Snapchat Discovery, która ma umożliwić redakcjom i marketerom przesyłanie treści newsowych, filmów i reklam (źródło: “The Wall Street Journal”). Czy muszę wyjaśniać, jakie możliwości stworzy to dla marek i autorów treści?

Zapraszam do kontaktu na Snapchacie @s.uminski

---------------------------------------------------------------------

Przeczytaj o potencjale marketingowym TwitteraSpotify, Tumblr

Chcesz się dowiedzieć, co robi młodzież na Snapchacie i jak się w tym odnaleźć, czy sexting na Snapchacie to mit i kogo tam obserwują i dlaczego celebryci? 27 maja weź udział w 3. edycji najbardziej praktycznej konferencji w całości poświęconej marketingowi familijnemu i dziecięcemu: kids-family.pl, podczas której Sebastian Umiński przedstawi prezentację pt. "Młodzież i marki na Snapchacie: bliska relacja tylko na chwilę".

 

 

 

 

Sebastian Umiński
Ogilvy & Mather

Digital & Innovation Director w Ogilvy & Mather

Specjalista od zintegrowanych projektów komunikacyjnych oraz strategii działania marek w nowych mediach. Od 9 lat rozwija interdyscyplinarne i multiplatformowe projekty z zakresu komunikacji reklamowej, digital marketingu, e-commerce, social media, content marketingu. Współtworzył strategie obecności digital i wprowadzał do social media największe polskie marki, rozwija obszary social listening, eCRM i social care.

Wykładowca na kierunku E-marketing na Uczelni Łazarskiego, w latach 2012-2014 szef grupy roboczej "Marketing interaktywny" IAB Polska, juror konkursu Media Trendy, branżowy prelegent, autor bloga www.uminski.co.

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie o-m.pl,
  • cotygodniową porcję porad i inspiracji e-marketingowych,
  • dodatkowe korzyśœci od Partnerów Magazynu Online Marketing Polska.

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #aplikacje mobilne, #kampanie, #marketing mobilny, #media społecznościowe

Przeczytaj także:

Partnerzy 
strategiczni:
Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl