SocialHearts - marki w globalnych serwisach społecznościowych [raport]

Czy Twoja firma jest na Facebooku? Dziś coraz częściej słyszymy w odpowiedzi: Jasne, a jak inaczej prowadzić biznes?; Jasne, przecież to już nie wypada, żeby firma nie miała konta na Facebook; Jasne, przecież Facebook to najlepsza i najtańsza forma reklamy. No właśnie ale czy Facebook to wszystko? I czy wystarczy tam po prostu być?

2014-08-14 13:37:43

Użytkownicy mediów społecznościowych śledzą średnio od 10 do 20 marek, a 13% z nich twierdzi, że śledzi ich tyle, że nie jest w stanie nawet tego spamiętać. 78% użytkowników mediów społecznościowych przyznaje, że bycie fanem danej marki wpływa na chęć jej zakupu, a dla 70% różne aktywności wykonywane a rzecz marki, między innymi lajkowanie postów i komentowanie, to element zwiększający więź z tą marką. Tak, te dane dotyczą Polski. Te i dużo więcej informacji o tym ile, które marki i dlaczego śledzimy w social media pokazuje raport SocialHearts. Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję badawczą Mobile Institute techniką CAWI i CAMI w maju tego roku na próbie N=750 użytkowników mediów społecznościowych o globalnym zasięgu.

Media społecznościowe już dosyć dawno wtargnęły do Polski i zawładnęły codziennym życiem dużej części z nas. Miliony Polaków nie wyobrażają sobie już bez nich życia. Nasze konta społecznościowe mają często po kilka lat. Media społecznościowe to już nie jeden serwis ale cały ekosystem społecznościowy, który ma swoje reguły. I te reguły wyznaczają konsumenci, użytkownicy, fani, a nie firmy i marki. W USA mówi się już od jakiegoś czasu o tzw. syndromie SMAD czyli Social Media Addicted Disorder – uzależnieniu od mediów społecznościowych.

A w Polsce? Wystarczy spojrzeć na przebieg współczesnych świąt albo poobserwować przez chwilę pary w warszawskiej czy sopockiej restauracji, żeby stwierdzić, że być może SMAD nie jest tak odległą przyszłością także w naszym rodzimym kraju. Dodatkowo wciąż dynamicznie rosnące statystki używalności dwóch liderów wśród serwisów społecznościowych – Facebooka i YouTube (Facebook – zasięg w Polsce 77% i 16,7 mln użytkownikow; wzrost o 591 tys. od marca, a YouTube - zasięg 15,56 mln) utwierdzają w przekonaniu, że to zjawisko fascynacji social media raczej jeszcze „chwilę” u nas potrwa.

W związku z tym ważne jest aby osoby zarządzające firmami i markami wiedziały jakie są oczekiwania, a wręcz wymagania współczesnych użytkowników mediów społecznościowych. Raport Social Herats odpowiada na większość pytań o to co i dlaczego lubimy w social media.

A social media to już nie tylko Facebook. Jak pokazują wyniki, średnio używamy 2-4 mediów społecznościowych. I robimy to przynajmniej raz dziennie. Prawie 90% użytkowników social media wskazało, że używa ich przynajmniej kilka razy dziennie lub nawet non stop.

 

Marki w social media śledzi połowa respondentów, a dalsze 25% wskazało, że chętnie zacznie śledzić marki jeżeli treści przez nie „serwowane” będą ciekawsze - unikalne i dostosowane do potrzeb konsumenta.

I okazuje się, że faktycznie prawdziwe jest powiedzenie „content is king” także, a może przede wszystkim właśnie w social media, a przemyślana strategia kontent-marketingu powinna stać się za chwilę nieodzowną częścią strategii biznesowych firm.

A jaki kontent konsumenci preferują jeżeli chodzi o fanpage firmowe? Oczywiście - ciekawe i ujmujące za serce zdjęcia – ale to wszyscy już wiemy. Z mniej oczywistych elementów komunikacyjnych, warto wiedzieć, że konsumenci są najbardziej zainteresowani informacjami o nowościach i bardzo by chcieli, żeby marka konsultowała z nimi i współtworzyła nowe produkty oraz nawiązywała dyskusję. Jednym słowem chcą naprawdę mieć głos na rynku.

Wygląda na to, że także w Polsce szybko rośnie w siłę grupa tzw. prosumers, czyli konsumentów, którzy są świadomi swoich potrzeb, mają większe wymagania i chcą  aktywnie uczestniczyć w życiu marek ale mogą odpłacić za to zwiększonymi wydatkami i lojalnością.

W raporcie SocialHearts daliśmy głos konsumentom, a oni dali markom wiele wskazówek jak postępować, żeby zaskarbić sobie ich sympatię. Wypowiada się tu też wielu ekspertów i przedstawiciele firm, które w social media odniosły duży sukces m.in. Mikołaj Winkler z Brand24, Paweł Tkaczyk, Natalia Hatalska, Anna Miotk, Mateusz Puszczyński Lider Zespołu Social Media w Allegro.
 
Mamy nadzieję, że raport okaże się zatem ciekawym i przydatnym w biznesie źródłem informacji i inspiracji.
ZNAJDŹ NAS: